Kan man lära sig att skriva Deckare?

image_208.jpg

Två svar:

Klart att man kan! Precis som vissa människor föredrar att lära sig att spela musikinstrument genom att ta lektioner, måste väl deckarförfattare kunna ta de första stegen i sitt värv med hjälp av handledare?

Om du menar i betydelsen: lära sig att skriva berättelser som är så fängslande att de snabbt går att få publicerade hos stora förlag och gör succé i de breda läsarlagren, då tvivlar jag. Eller såhär: jag tänker inte garantera någonting.

Det är nu en dryg vecka sedan jag kom hem från Venedig (se utsikten från mitt fönster på bilden ovan), där jag ägnat en vecka tillsammans med bland annat fem elever, potentiella spänningsförfattarinnor således, åt att bevisa att svar numero uno ovan gäller.

Vill minnas att det är Stephen King som påstår att riktigt usla författare inte går att rädda. Samt att riktigt geni inte går att uppnå för den som inte ”har ‘et”. Men att det går att ta sig från ganska usel till riktigt, riktigt bra med övning och målmedvetenhet. Det knyter för övrigt väl an till min pappa musikdirektörens två valspråk: ”Man kan det man vill” och ”Den som övar mest blir bäst”.

Skrivarkurser går ut på att skriva och åter skriva, och eftersom jag i andra pedagogiska situationer – t ex mina möten på finansmarknaden, fotbollsträningen med grabbarna i Hammarby’s High Five (www.sportnik.se/p95-gr5) – gillar högt tempo, blir det tätt mellan övningarna.  

Alla verktygen gicks igenom – anslag, berättarperspektiv, scenkonstruktioner, dialoger, skapande av karaktärer i berättelsen, miljöbeskrivning, research (och varför den ibland bör undvikas) . Några av de mest uppskattade övningarna var

  • ”Skriv en ondskefull sexscen”(som tydligt knyter an till en huvudstory).
  • ”Skriv en jaktscen med hjälp av standardformeln för spännande jakter” 

För många aspirerande författare är inte språket något problem. Men strukturen. Hur gör man egentligen? Därför blev vår heldagsövning i struktur en mindre succé. ”Såhär gjorde mästarinnan i sin debut”: Strukturell analys av Åsa Larssons otroligt väl genomarbetade intrig i ”Solstorm” .

 Naturligtvis kunde jag inte avhålla mig från flera avskräckande föreläsningar på temat ”om du kan tänka dig att göra någonting annat än att bli författare – gör det” . Lustigt nog var det ändå ingen som tänkte i andra banor efteråt.

Kvällarna ägnades åt detaljstudier av allt som är Venedig. Se t ex www.bacarojazz.com . Och morgnarna åt ljuva morgonjoggar längs kajerna. Totalt sett: en energitömning av guds nåde. Som någon tänkare sa: ”I Venedig bränner man både broar och skepp i bägge ändar”.

 Undervisning på den här nivån, med så duktiga kursdeltagare som de jag hade äran att få handleda är verkligen inte en envägsaffär, dessutom. Magister Mord kom hem med många nya tankar – totalt sett säkert ett stort plus för den egna pennan.

Nöjda, utpumpade elever och dito lärare. Det blir fler kurser med ännu mer raffinemang i upplägget. Vi återkommer i ärendet, jag lovar. 

   

Categories: Författande

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

