Så får du kontakt med ett bokförlag

Helgen inleds med ett praktgarv. Haha!

Till förlaget (till mig personligen, vilket betyder att avsändaren letat fram mailadressen) kommer ett brev:

”SNÄLLA kan jag få maila mitt mysdeckarmanus till dig,
trots att ni inte vill ha fler skönlitterära
debutanter på Kalla Kulor just nu…?
Jag har skrivit vad jag själv letar efter när jag
köper bok, en pocket att stoppa i väskan på väg till
stranden eller något man läser efter en lång
arbetsdag. Och där huvudpersonen känns som en tjej man
skulle kunna bli kompis med. Låt gärna någon kvinna
läsa den!
K (anonymiserad) förläggare på (anonymiserat stort förlag) sa nu i mars att
jag skriver bra, och att de gärna vill uppmuntra mitt
skrivande. Alltid något eller hur?
Jag är född (senare än jag, men tillräckligt tidigt för att ha någonting att säga) och jobbar som skruvande och spikande läkare bland machomännen på ortopedkliniken i
(Hygglig bit Söder om Söderstadion) och manuset tog det mig ca 8 mån att
skriva. Jag skulle gärna spotta ur mig några
uppföljare bara jag fick chansen.
Snyggare än Camilla Läckberg är jag också.
mvh, ”

Lektion för författardebutanter:  

Alltså: ett sånt här manus måste man ju kolla in! Brevet är skrivet i en anda som speglar förlagets själ, det inleds med ett ”SNÄLLA” – och det är ju ett magiskt ord, som minsta barn (nåja) i familjen Öberg vet – och avslutas med ”Snyggare än Camilla Läckberg”-påståendet. Tyder på humor och litet attityd. Dessutom: sådant törs man naturligtvis inte syna; ”CHAUVINISTISK FÖRLÄGGARE KRÄVDE BILD PÅ UNG FÖRFATTARINNA” är en dålig rubrik att läsa i Aftonbladet. Och även om det är bra att det skrivs om förlaget, så…varför göra sig till hund för ett ben av okänd storlek? Själv törs jag kanske påstå att jag är snyggare än Leif G W Persson, den överlöparen.
 

Categories: Författande

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Blogga med WordPress.com.

