Bland fartblinda och ryggradslösa

I en paus på presskonferensen är det den framgångsrike, trevlige och duktige Verkställande Direktören för Börsbolaget som tar upp diskussionen om föräldraledighet. Detta är en man som jobbat dygnet runt utan genvägar i trettioplus bast för att åstadkomma det han gjort. Detta är en smart djävel som inte bara berikat sig själv i processen utan hela landet. En sorts hjälte, även om han sällan får det epitetet. Men när det kommer till föräldraledighet är han just den där kritstrecksfossilen som man förväntar sig. Och runt om i vår lilla mörkkostymerade klunga – yep, bara män – håller alla med. ”Föräldraledighet gör det omöjligt att planera verksamheten” konstateras det. ”Dom är lediga, kommer tillbaks och sedan byter dom jobb”. Lösningen på Sveriges tillväxtproblem (någon som har märkt några sådana på sistone?) är ”Förbjud Föräldraledigheten och Kriminalisera medlemsskap i Folkpartiet”. Det senare börjar jag själv luta åt, maken till klåfingrighet får man väl leta efter i ett ”liberalt” parti, men vem skall ta hand om ungarna? Internatskolan? Dagis? Ungdomsgårdarna (big hah) ? Jag minns den framgångsrika singeldirektörskvinnan med den odräglige lille sonen som hon ville att vi fotbollstränare skulle göra karl av. Tjena. Sex timmar fotboll i veckan var uppenbarligen all disciplin och handledning killen fick. Han gick inte att ha i en lagsport och hur det gick för honom sedan vet jag inte. Men hennes företag går fortfarande bra, har jag hört.  Den enda som kan begripa hur dina barn fungerar och ge dem riktig vägledning i livet är du själv. Ta gärna hjälp av andra, men tro inte att ansvaret är någon annans än ditt. Eller använd kondom.

Categories: Finansmarknaden, Fotboll

Inläggsnavigering

One thought on “Bland fartblinda och ryggradslösa

  1. piffe

    Tack för bra inlägg! Ett rått skratt som satte sig i vrångstrupen. Just idag har jag varit i kontakt med lokala fotbollsklubben för min äldsta sons räkning….Men som nybliven trebarnsfar så håller jag med – ta eget ansvar och gör jobbet själv eller använd kådis!

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

