Förväntningarnas spel: Sonny Rollins vs Bajen

En lång kulturvecka går mot sin kulmen. Och när jag värderar den,  inser jag förväntningarnas betydelse. Sonny Rollins på Konserthuset i tisdags kväll var inledningsvis en rysare. Vi var nog många som undrade om han överhuvudtaget skulle orka, den 77-årige giganten. Publikens vördnad räcker ju bara så länge på ett jazzgig om inte glöden finns där. Så skönt att Rollins bevisade att han är 77 år ung och ingenting annat.

image_301.jpg

Har sett det många gånger; ålderstigna jazzmusiker som föryngras så snart de får luren i munnen. Doc Cheatham, frid över hans minne, var en liknande upplevelse. Faschings 30-årskalas direkt efter Rollinskonserten var också ett spel med förväntningarna. Även det lyckat – om Rollins är gud, är Fasching himmelriket. Undrar bara varför jag efter konserten drömde att jag – tillsammans med Johnny Depp i full piratklädsel – jagade tenoristen Lennart Åberg över hela Stockholm. Fråga: varför skulle Åberg lova att aldrig lira på Fasching mer om jag lyckades fälla honom med en perfekt rugbytackling?

Den nedskrivna Piratesfilmen var mycket bättre än kritikerna fått mig att nästan tro. Och inte bara därför att Depp var så hjälpsam i jakten på den närmast oupphinnlige Åberg, alltså. Därför var jag glad hela gårdagen. Och idag är jag glad därför att årets konsert, såhär långt, visar sig vara en soiree på Adolf Fredriks Musikklasser.  Visste att min dotter och hennes fjårtisklasskompisar är duktiga, men vem förväntade sig ett program som hisnande visslar mellan Stand-up-nörd-comedy, klassiskt pianospel, magdans, showdans, discodans, rock, funk och en avslutande gospelkör som fick oss alla att sväva och glittra som..heliumdopade tomtebloss rakt ut i Stockholmsnatten. Yeah, man!

I morgon: två nyckelmatcher. Mina grabbar möter Chaims Aspuddengrabbar i Sanktan. Två jämna lag som mötts många gånger tidigare. Förväntar mig en tuff kamp. Och Bajen – som kanske inte riktigt övertygat ändå – möter Elfsborg som också har en ojämn form. Vad vågar jag förvänta mig? Hur mår vi alla efteråt? Av Sonny Rollins förväntar man sig världsklass. Av Bajen? Som dom säger i kultfilmen The Committments: ”Success would have been predictable…this way it’s poetry”

Categories: Bajen, deckare, Författande, Finansmarknaden, Fotboll, Hammarby, jazz, litteratur, Pirates of the Caribbean, Sonny Rollins

Inläggsnavigering

One thought on “Förväntningarnas spel: Sonny Rollins vs Bajen

  1. Pingback: Stieg Larsson 3: "Luftslott var ordet, sa Bull" « På första tillslaget

Blogga med WordPress.com.

