Inför obligatorisk motion i näringslivet också

Ett antal idrottsprofiler går idag ut och propagerar för daglig idrott i skolan. Det tas upp även i DN. Knattetränaren, föräldern och motionsfetischisten i mig håller sååå med. Men jag skulle faktiskt vilja gå ett steg till: varför inte se till så att även resten av befolkningen får möjligheter till daglig idrott? Jo, jag hajar: det är krångligt att åstadkomma och det finns naturligtvis mängder av liberala invändningar.

Men ändå. Vi lever i ett land där politiker kan komma på tanken att kritisera privata företagares val av styrelsemedlemmar ur ett genusperspektiv och sätta sig över pappans och mammans rätt att själva förhandla fram en lämplig balans på föräldraledigheten (innan du tror att jag menar att pappan ”inte behöver vara ledig lika mycket som mamman” vill jag bara berätta att jag var ledig mer än min fru. Med bägge ungarna) . Varför skulle vi inte kunna kvotera fram en daglig motionstimme (eller…ljuva tanke: två)? Sänk skatten, gör vad tusan som helst för alla som kan visa (se där ett nytt och roligare uppdrag för Försäkringskassan) att de motionerat regelbundet det senaste året.

Om systrarna Kallur med flera får som de vill kommer den framväxande generationen ändå att kräva den rätten….

Categories: Infall

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

