Gästintervju: Ann Ljungberg Författarcoach på Bloggturné

 

 

Nu skall På Första Tillslaget vara litteraturtrendiga. Vi är en nedslagsplats i en pågående bloggturné, och välkomnar därför författarcoachen, redaktören på Kalla Kulor Förlag, med…mera.. Ann Ljungberg, som gäst i bloggen.  

 

 

a.jpg 

 

1. Litteraturen är ju lika trendkänslig som allt annat. Vi översvämmas av Wallander- Potter- och DaVincikopior. Vilka krav tycker du att man skall ställa på ett nytt författarskap för att det skall ha ett existensberättigande?

 

Svar: Lyckan är när det kommer en författare som har en lika originell röst och/eller story som t ex de du nämner hade när de först dök upp. En viss mängd kopior behövs säkert för att göra läsarna mätta på den varan och sugna på något helt nytt. En författare som behärskar ALLA delar av sitt hantverk och har (och fixar) målsättningen att ge sin läsare en stark upplevelse har alltid existensberättigande.

  

2. Du läser precis som jag en hel del manus från nya, förhoppningsfulla författare Vilka fem klichéer skulle du helst förbjuda om du fick makten för en dag?

 

Svar: Hehe, jag brukar ta till den här maktpositionen i min lilla sfär och förbjuder så det stänker om det. Från avdelningen frustande favoriter :

  •  
    •  
      • Slitna uttryck: Hade skinn på näsan. Stod med båda fötterna stadigt på jorden. Sett sina bästa dagar. Och ganska många till…
      • Slitna liknelser: Hennes ögon gnistrade som diamanter. Eller var svarta som bottenlösa brunnar…
      • Klichéartade karaktärer: Musikälskande medelålders singeldetektiver, blomsterodlande bögar, stressade dubbelarbetande journalistmammor, svartmuskiga bovar, hjältar med fyrkantskäke och piska…
      • Slitna anslag: Det var en mörk och kulen natt… (sensmoral – börja inte med väder!)
      • Slitna miljöbeskrivningar: Solen gick ner och det blev mörkt. Ridå.

Jag skulle också kunna säga ett och annat om upprepningar, högtravande språk, bristande gestaltning, svaga karaktärer, klichéartade reaktioner, ologisk historia … – ibland är det således riktigt behagligt när det kommer en gammal kliché att åtminstone känna igen sig i…

 

3. Vi har sett en mängd nya förlag startas de senaste åren. Samtidigt ökar försäljningen dramatiskt för bästsäljarna och handeln drar stadigt ned på inköpen från alla utom de största förlagen. Är detta början till slutet för småförlagsboomen, eller kommer vi in i nästa fas nu – branschkonsolideringen – där småförlagen går samman, kombinerar styrkor och konkurrerar skiten ur jättarna?

 

Svar: Jag tror snarare på slutet för bokhandlarna som kommer att sälja anteckningsböcker och limstift och inte sluta bita sig i foten förrän de kommer till knät samtidigt som de bli omsprungna av nya försäljningskanaler. Jag känner en viss sorg över detta för jag gillar verkligen bokhandeln som institution,  men samtidigt känner jag en viss glädje över att få sparka på dem som ligger … Själv säljer jag böcker hos internetbokhandlarna och direkt via www.alfbok.se och till några få modiga traditionella bokhandlare som lägger på sina vanliga 100% på F-priset.  Det kommer att komma ännu fler småförlag, tror jag, och gärna med sammanslagningar som effekt och kvalitetssäkring.  Och det kommer att utvecklas ännu fler nya sätt för en bok att nå sina läsare. Vi småförläggare måste – för våra författares och deras potentiella läsares bästa – transformeras från väna idealister till oemotståndliga marknadsför(för)are. Tillsammans skulle vi förmodligen kunna höja oss från ”Happy meal-transformer-nivån”…

  

4. Jag vet att du skriver själv. Och djäkligt bra, dessutom. Hur tänker du när du prioriterar mellan tid för eget skrivande och hjälp åt andra?

 

Svar. Tack tack! Varje gång jag hör sånt skriver jag lite till. Men jag är förfärligt dålig på att prioritera mina innersta önskemål och tycker nog att alla betalande kunder har mer rätt till min tid än jag. Funderar på att själv anlita en författarcoach som får mig att sätta kraven högre. Jag har kommit hyfsat långt på min roman och kommer senare i höst ut med Skrivarkalendern 2008 tillsammans med Anna-Carin Collin.

Categories: Författande, Författartips, förlagsbranschen

Inläggsnavigering

One thought on “Gästintervju: Ann Ljungberg Författarcoach på Bloggturné

  1. Tack för att jag fick komma hit!
    Fortsättning följer …. : http://www.alfbok.se/turne.htm

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

