Barnens kultur måste få kosta

Nedskärningar i Kulturskolan och min första reaktion blir att rycka på axlarna och tänka ungefär ”jaja…borgerligt styre, brukar tarva mer privatfinansiering”. Och sedan tänker jag ett varv till, kan inte hindra alltsammans att ta skruv och då blir jag alldeles väldigt irriterad.

Det snackas så mycket om att svenska skolbarn inte lär sig så mycket i skolan längre. Det snackas om att mattekunskaperna är på väg rakt ned i drickat. Nå, undrar jag då – extremt färgad, givetvis, av att mina föräldrar var musiklärare och att bägge ungar går i olika musikklasser runtom i Stockholm – hur hjälper man den logiska delen av hjärnan att utvecklas?

Ett sätt är naturligtvis mer och bättre matte. Ordningsvakter och metalldetektorer i skolan. Plikt, tukt och lydnad.

Ett annat – forskningsbevisat – sätt är att erbjuda mer undervisning även i konstnärliga ämnen. Att låta HELA hjärnan utvecklas. Jag lovar, många på finansmarknaden skulle ha behövt det i späda år.

Och vad gör man då? Raka motsatsen! Jag tror inte på det här. Politikernas försvar är patetiskt. Det går inte att lägga sparbeting först och sedan hoppas att skolledningarna löser problemet. Börja med att kräva mer undervisning för samma pengar i sådana fall.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

