Att lära sig skriva deckare….

murder.jpg

…om du verkligen har glöden, vill säga. Detta inlägg skriver jag bara för att påpeka att jag deltar som lärare i Ann Ljungbergs formidabelt välarrangerade författarkurser i Sevilla nu till våren. Jag driver förstås deckarförfattarutbildningen och tänker göra mitt bästa för att du skall komma en bra bit på väg.

Stephen King konstaterar – och jag är benägen att hålla med honom – att det finns tre kategorier av författarwannabees:

De hopplösa fallen. De normalbegåvade. De som är så talangfulla att de egentligen inte har någonting att lära av oss andra.

Ytterlighetskategorierna är små. Det betyder att du har en god chans. Om du är beredd att satsa, vill säga. Jag gör ingen hemlighet av att det är tufft att ta sig fram som deckarförfattare – jag som både driver ett förlag och författar själv borde ju veta, inte sant?

I Sevilla kommer vi att jobba med grundförutsättningen för alltsammans: ett bra manus. I det ligger en mängd detaljer, men viktigast av allt: vi jobbar benhårt på att hitta varje deltagares unika röst och idé. Vi tar oss synnerligen interaktivt igenom en hel drös av teknikövningar; dialog, skurk- och hjältedesign, miljöbeskrivning, gestaltning på härsan och tvärsan, metaforer, allmänt kreativt skrivande, jaktscener, sexscener. Samt naturligtvis – mot slutet av veckan – förlagstaktik. Hur skall just din typ av story torgföras mot förlagen? Vilken typ av förlag bör du sikta in dig på? Vilka är dina styrkor och svagheter som författare?

Vi jobbar hårt som fanken på mina kurser. Och vi har väldigt roligt. Du är hemskt välkommen med din anmälan.

Categories: deckare, Författande, Författartips, förlagsbranschen, mordmotiv, Uncategorized

Inläggsnavigering

One thought on “Att lära sig skriva deckare….

  1. Hej HansOlov!
    Hittade din blogg! Kul att läsa. Vi ses snart, jag ska vara med på din deckarkurs i Sevilla!

    MVH
    Monica Olsson Kolkman

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

