Ingenting att skratta åt….

Jag läser om killen som måste tvångsvårdas för dataspelsmissbruk. Då tänker jag på alla knattar i min närhet som för något år sedan var så totalfokade på World of Warcraft (Blizzard, må ditt skägg växa inåt) att dom nästan slutade fungera. Lyckligtvis har de flesta kommit upp ur det där träsket nu. I familjen Öberg ägnar den blivande tonåringen sig i stället åt gitarrspel. Lika fokat, men faktiskt – det går att lira unplugged också. Och det är mysigt, det med.

Något som däremot oroar mig är hur beroende nästa generation är av sina mobiltelefoner. Här ser jag en tydlig risk för nästa vårdvåg. Ungdomar som tappar självkänslan, livsmotivationen och sproinken när telefonen laddar ur/inte fungerar/inte levererar SMS/MMS/Mail/samtal just nu.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Ingenting att skratta åt….

  1. Jag funderar på om detta verkligen är ett stort problem eller tidens gång….!!!

  2. Det funderar jag också på. Men just nu funderar jag med oro i själen. Trots att jag har haft mobiltelefon i 15 år.

  3. Du säger för ett par år sedan? Hhmmm… Jag vet fortfarande ungar som är helt sålda på WoW. Undrar vad som väntar en när den tiden kommer? Och jag som tänkte köpa Play station 2 till hennes 6-årsdag.
    Med måtta tror jag det är ok…
    Hej förresten… 😉

  4. Hej själv,

    Ja, dessvärre kanske det är så att WoW fortfarande sprider sig. Allting som kan ske med måtta är nog ok. WoW och liknande socialt interaktiva spel tror jag är den största ”faran” – väldigt tydliga paralleller med de oavstängbara mobiltelefonerna, faktiskt – eftersom spelaren har ett helt nätverk att verkligen ta ansvar för i spelet. Det som händer när skiten träffar fläkten är att spelaren får väldigt lätt att välja vilken verklighet han/hon vill vistas i – den virtuella, där man kan ersätta tålamod med fuskkoder och ingenting är mer än ett tangentklick bort.

Blogga med WordPress.com.

