Toppning är självklar!

Har du hört talas om skolan som varje år låter tusentals förhoppningsfulla nioåringar genomgå omfattande teoretiska och praktiska prov för att få fram de 180 mest lämpade ur Stockholmstrakten? Jag har ett barn i den skolan och jag älskar den. Ambitiös elitism i ett nötskal. En kör-maskin. Vi snackar naturligtvis om Adolf Fredriks Musikklasser och det som pågår där är någonting som man bara kan ställa sig upp och applådera. Toppning i dess allra bästa form. Lärarna är ambitiösa, besjälade och bara djävligt kunniga på vad de gör. Och eleverna trivs, även om betygen tenderar att hamna lågt i relation till prestationerna (man pluggar alltså periodvis ihjäl sig på skolan…get used to it, är mitt råd).

När det gäller fotboll får vi inte göra sånt. Eller?

Naturligtvis skall vi få det. Men formerna för sådant är inte lika utvecklade som formerna för musiken i riket. Det svenska popexportundret tillskrivs den kommunala musikskolan. Det är inte lika många som ger Zlatans ungdomstränare cred för att han är där han är.

Problemet i mina ögon är att där den kommunala musikskolan och studieförbund och alla möjliga instanser ger möjlighet för alla att lira, där kickar fotbollen ut många talanger och många väldigt roade icketalanger i elvaårsåldern. Som inte ges något alternativ.

Det har hänt även i musikvärlden. Esbjörn Svensson – ledare för en av världens just nu mest hyllade jazztrios – kom inte in i Västerås Musikklasser. Säger bara det.

Ge oss en korpserie (med lagoma träningsmöjligheter) för ungdomsfotbollspelare i Stockholm (påstå inte att Sanktan fyller den funktionen bara!!) så skall varken jag eller någon annan klaga mer.

Categories: Ungdomsfotboll

Inläggsnavigering

3 thoughts on “Toppning är självklar!

  1. Ants

    Oinitierat!

    Avsaknad av noter nedpräntade på papper gör inget barn illa.

    Avsaknad av kroppslig aktivitet ger på sikt en mängd sjukdomar som är allvarligt på såväl individ- som samhällsnivå. Att putta ut de som är mindre bra, men ändå tycker om att joxa med trasan är att säga åt dem: ”hitta på något annat”.

  2. Näru, Ants. Jag är ohyggligt initierad i detta och du glömde visst bort att läsa avslutningen i inlägget

    Ge oss en korpserie (med lagoma träningsmöjligheter) för ungdomsfotbollspelare i Stockholm (påstå inte att Sanktan fyller den funktionen bara!!) så skall varken jag eller någon annan klaga mer.

    Det är superviktigt att alla får röra på sig. Jag vill att alla skall få lira, har ägnat sju år åt just detta. Men vi får inte göra mellanmjölk av allting här i riket. Ge alla chansen att utvecklas på deras nivå!

  3. Det är en intressant tanke. I Stockholm, och kanske Göteborg.
    I resten av landet tror jag tyvärr att den är svår att genomföra. Därför menar jag att det är urviktigt att alla ska få vara med.
    Utöver fotbollen har jag mest erfarenhet av basketen, som har ett rätt bra system här i västra regionen. Där är serierna nivåindelade och lagen får själva välja nivå. Serien löper halva säsongen, sedan stuvas serierna om utifrån resultaten, och om något lag hamnat uppenbart fel flyttas de till en serie där de får jämnare motstånd.

Blogga med WordPress.com.

