De nya Stureplansmjukisarna

Det är rapportsäsong på finansmarknaden. En synnerligen nervös aktiemarknad får nu svar på sina frågor om fjärde kvartalet och företagsledningarnas bästa prognoser för framtiden. Ingen kan bevisa att krisen är på gång, även om det fortfarande är högsta intellektuella mode att vara pessimistiskt optimistisk, eller någonting liknande. Alla måste ha krisberedskap, trots att vi inte ser några tecken till kris. Finansdirektören för den stora bankkoncernen som rapporterar idag erkänner att han upplever sig själv som litet naiv när han ser ”lätt positivt” på 2008.

Under dagens presentation av bankresultaten spanar jag in en ny trend. ”Jag känner någonstans att vi börjar få koll på kostnaderna i Baltikum” säger bankdirektören. ”Känner någonstans”? jag vill inte veta var.

Den briljante bankanalytikern, en av de killar som jag verkligen uppskattar på aktiemarknaden, är inte sen att hänga på. Och jag kan svära på att han inte är ironisk när han frågar finansdirektören:

– Det här med Private Equity, hur känner ni för det, going forward?

Mama Mia, finanspersoner tala tjenslår”. Kom ihåg var du läste om det först, född idag är en ny sort:  ”The touchy-feely capitalist” . Stureplansmjukisen har landat. ”Jag känner någonstans att aktiemarknaden, s’här skall typ upp. ”

Categories: ekonomijournalistik, Finansmarknaden

Inläggsnavigering

One thought on “De nya Stureplansmjukisarna

  1. Caroline

    Vilket fint akvarium ni har (in the background)!

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

