Slash-skandalen: en megaironi

Man kan numera inte vara intresserad av rock och förhålla sig neutral till fenomenet Slash. Själv läste jag – bloggen blir visst väldigt litterär idag, en skön kontrast mot alla fotbollsstories på sistone – mannens självbiografi alldeles nyligen. ”It may seem excessive, but that doesn’t mean it didn’t happen”.

Alltså: den enda bok jag tidigare läst som innehåller fler droger per sida än unge hr Hudsons är faktiskt FASS. Men den är välskriven (tack för det, spökskrivaren) och underhållande. Man får lära sig mycket om hur illa det kan gå för en wannabe-gitarrist och hur …intressant rocksvängen tedde sig under glam-goes-grunge-perioden. Dessutom är ju mannen en helt okej, om än inte så våldsamt imponerande, gitarrist. The Dirt är fortfarande mer upphetsande läsning, men Slash spöar Nikki Six ”Heroine Diaries” med hästlängder.

Och nu sparkar hans senaste band sin sångare pga drogproblem? Ironin går mig långt över gälarna.

Categories: Uncategorized | Etiketter: , , ,

Inläggsnavigering

12 thoughts on “Slash-skandalen: en megaironi

  1. Tobias

    Drogproblem? Är du på riktigt? Han sparkas eftersom han beter sig som en diva och inte har ambitionen att stanna kvar i bandet.
    Slash har för övrigt skapat några av jordens vackraste och mest kända gitarrsolon.

  2. Missförstå mig rätt, käre Tobias. Jag gillar Slash. Men han är coolare än driven som gitarrist. Lyssna in till exempel Mattias IA Eklund i Freak Kitchen, så förstår du vad jag menar att Slash saknar. Att sångaren hade drogproblem är väl snarast en underdrift. Sånt kan ge divalater.

  3. Jag är gudomlig. Impad?

    ”Inte så våldsamt imponerande gitarrist”

    Haha. Du ville ha uppror va?

    Alvarligt talat om du ens kan hälften så mycket som Slash kan om att skapa schyssta riff och solon – läs musik – så skulle de flesta vara imponerade av dig.

    Hur definerar du imponerande?

  4. Uppror? Alls icke. Slash kan nog mer än dubbelt så mycket om riff och grejor som jag. Men framförallt: han har en utstrålning som räcker för att lysa upp en mellansvensk stad i nitton år. Samtidigt måste det erkännas mitt i mitt gillande av mannen att han – precis som till exempel Springsteen, Keith Richards och ganska många hyllade representanter för metal-arbetarfacket – inte är den vassaste kniven i tekniklådan.

  5. Mats

    Du har helt rätt, Slash är inte den bästa gitarristen i världen tekniskt sett… men varför ens nämna detta om du inte bara är ute efter att folk ska bli förbannade. Som bekant så är det inte nödvändigt att en musiker måste vara ”bäst” eller ens ”ruskigt bra tekniskt” för att kunna skapa bra musik som folk vill höra. Det är irriterande när folk hela tiden nämner att det finns dem som är bättre på nåt.. ja och? Det är så irrelevant. Ta ett band som Toto. Sjukt bra musiker som kan spela det mesta. Grejen är den att de skrev sina klassiker och de allra bästa låtarna i början av karriären 70-80 tal då låtarna var vanliga pop/rocklåtar. Sen kom en period då de skrev låtar för att visa vad de kan, och genast var det skit. Mao helheten styr, och då kan låten innehålla tre enkla accord utan lull-lull. Hur bra var Beatles gitarristerna (tekniskt sett)? Än en gång, varför ens nämna nåt sånt om det inte bara är för att skapa irritation… den totala ljudbilden och helheten gubbe lilla.

  6. ”Helt okej om än inte våldsamt imponerande”. Det står jag för. Beklagar om jag trampar på någon tå.

  7. Scott sjunger ju för övrigt rätt kasst live, så jag kommer inte att ha någon överdriven sorg över hans sorti från VV…

  8. VR menar jag naturligtvis. 😛

  9. Mats

    Det finns dem som gillar bra musik och sen dem som måste bli imponerade. Löjligt, men o andra sidan ”Jazz-folk” tenderar att vilja vara eller åtminstone ge skenet av att vara lite ”elit”.. once is an error, twice is jazz.

    Slash med alla sina brister ( ja vi vanliga dödliga har ju sådana, kanske inte Jazz-folk), har ändå skrivit bra låtar (klassiker) som kommer att leva kvar genom tiderna och som inspirerat tusentals att själv börja lira.. tror nog att det smäller högre och är av större vikt än att kunna (lägg själv in en/någon otroligt svår musikerterm).

    Det står jag för.

  10. Henke

    Alltså, serriöst!
    Slash är bra som fan, knappast någon virutås, men hacka inte ner på honom.. IA Eklund är inte av denna värld när det gäller gitarrspel, har haft äran att spela förband till hans Freak kitchen, vid några tillfällen… Drogproblem är bara förnamnet för dessa gossar, tro mig jag vet.. men det som känns bäst i denna sorgens stund är att ett av 90-talets bästa band ska återförenas, S.T.P. när dom var som bäst rockade dom fett som fan!!! CORE är en milstålpe i grunge-musiken.. .hoppas bara att dom går åt det hållet om det nu blir en ny skiva…
    Rocka fett och stya brutal alla
    //Henke

  11. A.S

    Dax för Mr.Rose att hoppa in i VR mån tr0…vad blir det då? //AS

    PS. Vem är den bästa rock-gitarristen i modern tid (70-talet o framåt)?

  12. A.S,

    Din kommentar avgör saken: det är dags att börja med L.i.s.t.o.r på den här bloggen! Jag ber att få överlägga med rösterna i mitt huvud och återkomma i ämnet.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

