Att skriva deckare, del 7

Behovet av ännu ett författartips slår mig när jag läser en roman av den hyllade författarinnan under småtimmarna i morse.

När du skriver dialog: låt dina personer säga rimliga saker till varandra. I morse upptäckte jag hur en rutinerad redaktionschef ber sin stjärnreporter, tillika berättelsens hjältinna, att INTE läcka en exklusiv nyhet till konkurrenterna.

Den situationen påminner mig om när vår äldsting var pytteliten och jag just påbörjat min pappaledighet. Barnet var plötsligt i behov av blöjbyte och den ömma modren förmanade mig ”glöm inte att spola av med vatten om du tvålar in henne”.

Reaktionen i de bägge fallen borde bli densamma, eftersom ingendera kommentaren fälldes med glimten i ögat. I mitt eget fall blev den ett prestigedrypande ”tjenare, det menar du inte, Sherlock, blir inte ungar litet mer smutståliga om man låter tvålen sitta kvar i lager på lager?” men den hyllade romanhjältinnan ”lovar glatt att inte läcka” och hastar vidare. Och så djävla trevlig är inte hjältinnan i boken annars.

Resultatet blir att jag läser resten av boken med min kritiska blick. Magin upplöses. Och då hittar man ju – alltid, verkligen alltid, oavsett författare – alla fel.

 

                                                                      *********

Och i kväll är det derby. Flaggan hänger på balkongen, men någon rituell Bajenbärs blir det inte eftersom den inte verkar finnas på systemet längre. Samtliga andra ritualer följer vi dock; allt för att göra Gnagets afton så djävlig som bara möjligt.

 

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

