”Scream for me Sweeedeeeeeen!”

Tidningarna verkar ha gillat gigget. Och jag tänker inte säga emot. Iron Maiden på Stadion är imponerande, inget snack. Ett band som jag började lyssna på när jag var något år äldre än familjens yngsting som fortfarande håller på är ju antingen patetiskt eller helproffsigt och slutsatsen efter onsdagskvällen kan bara bli en. 

Dickinson & Co kliver på scenen med en auktoritet som få band kan uppbåda och greppar publiken direkt. Det skall sägas direkt: jag är inget stort Maidenfan – bara en sån där snubbe som gillar att se riktigt bra liverock i alla former så ofta som möjligt. Men man fastnar ändå i bandets grepp. Låtarna är ju så starka; Yngstingen kan alla texter och de låtar som jag inte åtminstone kan refrängen till går att räkna på typ ena handens tumme.

Trots influensan är Bruce Dickinsons röst hur bra som helst, särskilt uppskattar jag hur detta lejon (fyller ju 50 år den 7 augusti) hanterar HELA registret, från de sonora bastonerna till metalwailandet. Gitarrsolona är överlägsna mycket av det man brukar bjudas på och mest imponeras jag av Murrays synbara enkelhet i ekvilibrismerna när fingrarna flyter som om gitarrhalsen var såpad, strängarna brann och banden glödde.

För en sällansupporter som Öberg d ä är naturligtvis de största hitsen bäst. Att få vråla med i ”Ruuun Toooo theeee hiiiills” ger mig någonting. Men även mindre kända låtar, Rhyme of the ancient mariner, till exempel ger en hel del. Maiden har ett eget sound, kanske är det förklaringen. De försöker inte låta som en uppdaterad variant av Judas Priest eller AC/DC utan navigerar snärtigt förbi fallgroparna med några små irländska blinkningar, medeltida kvartsstaplingar eller bara något av sina fräcka och signaturmässiga tempobyten.

Har ingenting i musiken att klaga på. Ändå blir det inte riktigt full pott. Till framtida konserter vill jag höra mindre poänglöst mellansnack och dessutom uppleva en ljudanläggning som fungerar.

Kan Yngwie Malmsteen toppa det här i kväll, tro?

Categories: Uncategorized | Etiketter: , , ,

Inläggsnavigering

One thought on “”Scream for me Sweeedeeeeeen!”

  1. Väntar med spänning, spelningen på Ullevi 26/7 here we come 🙂

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

