Rockens framtid?

Man behöver inte göra det så högtravande. Men ibland är det roligt att trilla in i väldigt oförhappade situationer, som denna söndag när familjens yngste tonåring drog med sin far till den uppenbarligen välkända Gula Villan i Handen, sjutton kilometer från SoFo’s norrport, där en minifestival för lokala, unga rockband pågick.  När vi kom stod Soul Seduction på scen – ett band som i mina öron framstod som inte bara lovande, utan faktiskt-redan-levererande: starka låtar, tajt sound, bra scenpersonligheter i sångerska (med pipan från en ung Joplin, skulle jag påstå) och basist (gitarristerna får träna på utlevelse och energi ett tag till). Väl godkänt.

Nästa band, och det vi kommit dit för, var Flower People som gjorde goda skäl för sitt namn. Mitt i denna anspråkslösa festival med mattält, några partytält att undvika regnet under och en pittoresk trave med äldre babypunkare i ett hörn framfördes musik som egentligen bara saknade Hammondorgel och haschdimmor för att tidszooma denne korrespondent tillbaks till sjuttiotalet. Flower People lirar långa, stämningsfyllda, låtar med ett minimum av publikfrieri och en lågmäld energi som också lovar gott inför framtiden. Konsekvent och kompetent och jag kommer på mig själv med att tänka att alla de andra banden, de som kräver tre dygns kötid för en plats längst fram på arenan, de som håller höga biljettpriser, kräver tiotusen för att mingla med publiken – per näsa – och säljer T-shirts en masse som kostar skjortan…jag tänker att de började också såhär en gång, på bakgården till en gul villa, som med sin ”kolla-här-jag-är-en-villa-och-ett-gult-långfinger-in-your-höghus-i-förorten-face”-attityd känns så himla tokrätt. I stället för att samla observationer av gråspräckliga Rolling Stones-gubbar och Judaspräster, skall man naturligtvis se en klase unga, energiska band ibland för att kunna sitta på hemmet med polarna och skryta om att man såg Grammisvinnarna för tredje året i rockklassen, redan i Gula Villan….

Tur att man släpper ner grabbfan på Kafé 44 ibland så att han får nys om sånt här.

Categories: Uncategorized | Etiketter: , ,

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Blogga med WordPress.com.

