Dags för bokmässa

I morgon går tåget ned till bokmässan – branschens årliga personalfest.

Reaktionerna på att man åker är många.

I fjol varnade mina dåvarande arbetskamrater för ”dåligt, billigt, rödtjut”. Jag tog dem på orden och drack mig istället klotrund på riktigt dyr och god champagne i mycket trevligt sällskap. En av litteraturhistoriens mest uppsluppna tillställningar med så många betydande skriftställare att Sverige förmodligen skulle ha stannat flera timmar om någon släppt en bomb över Örgytevillan där vi vistades.

Många författare vill ju åka ned och göra bokmässa. En nybliven författare i kändisfacket som jag träffade härförleden menade att han förväntar sig att Guillou tystnar, att allt ljus släcks ned och att alla andlöst väntar på hans entré när det blir dags för signering. Han fortsatte resonemanget med att han tänkt sig rida in på en vit springare, endast följd av en stark och fokuserad spotlight.

Men så är det ju inte alls. Den inte så väl förborgade hemligheten med bokmässan är att litteraturälskarna åker dit för att vada i böcker och lyssna på alla seminarier, förstås och att de andra mindre kulturella åker dit för att forma olika typer av oheliga allianser under ett sjuttiotvå timmar långt minglande. Själv har jag hittat många fina samarbetspartners på mässan och jag ser fram emot liknande äventyr i år.

Men ytterst anser jag att det inte är något snack: detta är branschens ogenerade personalfest. Åker du till en personalfest för att bli berömd eller sälja dina produkter? Knappast. Jan, Liza och några till säljer finfint. Övriga får se till att ha kul i stället.

Illavarslande: har aldrig haft så många mötesbokningar inför en bokmässa tidigare. Börjar jag bli gammal?

Ännu mer illavarslande: har aldrig blivit hotad så många gånger inför bokmässan med att ”vi måste ta en öl i Göteborg” Hur skall det sluta? Tur att jag har min consigliere med mig.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

