Döden för musikpiraterna: Spotify

På olika vägar, sådana där som ödet drar upp åt oss, kom jag för något halvår sedan över ett betakonto på Spotify. Och sedan dess har jag inte saknat någon musik. I stort sett. 

Jag tillhör den generation som inte hade några alternativa vägar än att tjacka svindyra vinyler, varje platta kostade mer än en månadspeng. Det gör dom för övrigt fortfarande, nu när jag tänker på saken. Och den första vinylen glömde jag dessutom en dag på den lilla skivspelaren. I solen. När vi kom hem, hade plattan smält och hängde likt tunnbröd, fast svart och illasmakande, längs spelarens sidor. Hela min förmögenhet till spillo!  Jag grät.

Men så, rätt många år senare, kommer vi alltså åt en musiktjänst som har nästan allt. Vissa obskyra jazz och rockreferenser saknas – och ingen kommer att säga någonting annat, eftersom alla vill ha koll på saker utanför allfarvägarna. Spotify är gratis, ger dig möjlighet att lyssna på strömmande musik med blixtsnabb sökning, möjligheter att skapa egna spellistor och what not. Så länge som du befinner dig i närheten av en dator, vill säga. Om jag förstått tecknen i tekoppen rätt, förbereds någon typ av mobilversion också. Och då tar Spotify över hela musiklyssnandet, i stort sett.

Vem behöver snattarsajterna? Det här blir stort, kom ihåg var du läste det först.

Uppdatering: under betatestet har jag varit orolig för hur det skall kännas med reklam i lurarna. Nu vet jag. Det går att stå ut. Och får jag till exempel lyssna på Stockholm Jazz Beat Projects första (tänk att dom hade till och med den!) är jag beredd att motta fler meddelanden från Läsrörelsen.

Categories: Uncategorized | Etiketter: ,

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

