En hederlig Hammarbyhuligan

Vissa saker kan man inte skriva varsomhelst i dessa otäcka tider. Därför släpper jag nu en betraktelse av Bajens ickeframfart mot Göteborg och dess rekryteringsbehov här i På Första Tillslaget. Du som följt mina 100 krönikor på Hammarbys Officiella Hemsida, känner säkert igen karaktärerna.

Jo, jag var än en gång tvungen att ge mig ut med C längs gatorna i Bajenland
efter den så djupt frustrerande matchen mot ICA att jag nätt och jämnt
uppfattade när jag än en gång just i Götgatsbacken, än en gång strax utanför
restaurangen-som-kör-ner-bajare-i-källaren-om-de-andra-stockholmslagen-spelar-match-samtidigt,
fick en resolut knackning på axeln.
Luften var hög och klar.
Själva var vi låga och dimmiga efter att ha sett ömsom Charlie, ömsom
Castro, ömsom Erkan få sköna lägen som nästan, nästan satt.
Ljudet som knackaren gjorde när han förvissat sig om min odelade
uppmärksamhet var ett mellanting mellan ”Öhhhhh” och ”nnngghhh” , vilket
gjorde det enkelt att identifiera honom, även mitt i torskdimmorna.
– Nu får det i allafall djävlar vara nog, inledde Tarmen, stridbar ledare
för den nyinstiftade huliganfalangen Hammarby Infras sin kommentar.
Men för en gångs skull var jag inte alls på humör för att lyssna, utan
svarade:
– Om du tänker så mycket som tänka ”Av-ordet” i min närhet kan du sticka och
brinna, falukorvsplyte!
Tarmen tog ett steg tillbaka.
Han var förvånad, litet förtörnad och tja… allt detta oväntade fick honom
att helt enkelt komma av sig litet för att reflektera över den nya
spelplanen.
– Du misstar dig, sa han sen. Jag hade faktiskt tänkt dela med mig av en
analys.
Nu var det min tur att höja ögonbrynen. Var Tarmen – i mina ögon en huligan
i god allsvensk, för att inte säga internationell, klass – i stånd att
argumentera på det viset? Nåja, fördomar är till för att bekämpas. Alltid.
Åt alla håll.
– På det viset, sa jag. I sådana fall ber jag om ursäkt.
Man får tillstå att det lät litet tillkämpat, det jag sa. Men det var ändå
ärligt menat.
– Ingen fara. Jag är van. Och jag tar min roll som huliganledare på stort
allvar för det mesta. Men nu, alltså, är det dags att göra ännu större
allvar av allting. Du såg smörjan, förstår jag?
– Mhmm.
– För en gångs skull tycker jag inte att vi behöver använda Av-ordet. För
det handlar inte om det.
– Menar du?
– Japp.
– Så vad handlar det om, då?
– Det handlar om att personalunderlaget brister i vissa centrala
rivjärnsegenskaper. Jag erfar det själv ibland när vi skall ut och slåss och
bara ungtupparna dyker upp.
– Försök inte få in någon smygsanktionering av fajtingen i min rapportering,
väste jag.
– Okej, det var ändå bara en metafor, log Tarmen.
”Fan vad konstigt”, tänkte jag. Han såg ut precis som vanligt, typiskt
casualklädd, rakad, med bajenloggan tatuerad i nacken och åtskilliga runor
på bägge armar. Men språket?
– Så vad är poängen? försökte jag.
– Tony kan inte göra något. Spelarna själva kan inte jobba så mycket bättre.
Det här var inte Trelle borta. Det här var inte viljelöst. Det här är helt
enkelt ett lag som saknar vissa pusselbitar.
– Vilka?
– Två saker: spelare som river i, bryter, knäcker, vrålar och beter sig.
Spelare som Eguren  – under hans bra dagar, Petter, Fischbein, faktiskt,
Pétur, och inte minst PFO. Många andra lag har såna här. Jag tror knappast
jag behöver nämna några namn, va?
– Intressant tanke, och mer?
– Titta på de här spelarna, de är smarta finlirare. Men det som ger resultat
är ofta det enkla och ogenomtänkta. Som när Runa bara slängde fram en
kroppsdel, skitsamma vilken, och gjorde mål. Eller Pablo som bara kängade
till. Det gjorde han sju gånger under sin sista säsong. Han sänkte både
Elfsborg och Gefle med samma sköna fot.
– Så, med andra ord, vad är budskapet?
– TONY! DU BEHÖVER EN ÄKTA HULIGAN I LAGET! JAG STÄLLER UPP!!
– Gnnngh-d’oh, svarade jag. Och vandrade vidare.
Och har han inte givit upp, så står han där än och söker jobb i Hammarbys
A-trupp. Men man får hålla med om att resonemanget i sig håller.

Categories: Bajen, Fotboll, Hammarby | Etiketter: , , ,

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

