Och i kväll är det derby!

Nej, jag är ingen Bajare som tronar på minnen från fornstora dar. Jag är naturligtvis en bajare-därför-att-jag är-bajare-typen av bajare. Men bilden ovan visar hur skönt det kan vara. Olustigt nog i dessa dagar är det bara den vresige Dumbo som är kvar av spelarna på bilden ovan. Samba-Erik fick respass, Pablo slarvade vi bort, Mål-Micke blev hålmicke och försvann till Norge, Runa önskar vi med blandade känslor lycka till, jag menar: vi vill gärna ha tillbaks dig till bajen, hungrig men rutinerad. PFO saknas väldigt mycket – som spelare, mind y’all – och ibland får jag känslan av att det är honom man snackar om när det talas om bristande rutin i laget. Max, say no more. Virket som legender svarvas i, inget snack.

Morgonen en derbydag ger en mängd av olika känslor. I helgen var det mycket surr på forumen kring vår VD’s uttalanden om att bristande försäljning av biljetter till kvällens begivenhet ger en lägre värvningsbudget nästa säsong. Jag tror, i alla fall hoppas jag, att avsikten med dessa uttalanden – förutom att de gjordes till Mischa, en journalist som varit och känns som han är, en del av bajenfamiljen – var att piska upp en stämning av – fan, vi måste sälja biljetter här för att få värva nästa år – bland fansen.

I det läget reagerar flera fans med missnöje inför den negativa bilden. Vi har ju slängt in 1.2 miljoner i transferkorgen bara via Söderkisar. Och vi har ställt upp med ytterligare 60 lakan i mikrosponsring! Och vi har önskat Eguren, Paulinho och Petter lycka till utan att knorra alltför mycket.

Att sköta en fotbollsklubb, att vara ett fans till en fotbollsklubb, handlar mycket om att skapa goda spiraler och att ha personer som kan få den goda känslan att bestå. Men SAMTIDIGT måste ju en viss hänsyn tas till VERKLIGHETEN. Om jag inte missminner mig är fakta i målet kring hur vi befinner oss just nu i stämning att Eguren fick en fantastisk möjlighet – som även blev mycket lönsam för klubben – till att gå vidare. Paulinho – där var ju kontraktet på väg att gå ut och alla möjligheter att få betalt för en anfallare som producerade allt mindre inventerades. Lösningen med uthyrningen blev på sätt och vis den minst dåliga ur ekonomisk synvinkel. Alternativet hade varit att släppa honom som Bosman. Petter hade också löfte om att gå under vissa betingelser , och satt på ett kontrakt som förhandlats om under hot om bosmanavgång. Jag skulle föreställa mig att ”kontraktsbråken” kring Totte och han-i-malmö-numera, också spelade in i ledningens tankebanor.

Men följden blev att vi tappade fart, målgörare och senioritet. Och med dem poäng. Och möjligheter att spela i det så kallade ”Europa”. Och med dem marginalsupportrar. Samt ekonomi, både pga marginalsupportarnas frånfälle och pga sämre teveavtal nästa år om tabellplaceringen spelar in.

Dessutom är vi utsatta för ”Lex Bajen”. Vi gör ofta en bra höst eller vår. Sällan både och. I år är det ganska självmarkerande vad som är vad.

Man skiter i tabellen, man vet att Bajen är bäst ändå. Och titeln ”Bäst i stan” är ju helt oväsentlig. Alla som begriper något vet i alla fall vilka som är bäst i stan. Nu och alltid.

Men man är självfallet inte nöjd ändå. Och då är frågan: hur lyfter man höstmörkret en derbydag? Minns du när det var dags för bortaderbyt mot Gnaget för några år sedan? Det var efter eländet mot Skansen på Söderstadion och det mesta som kunde gå åt helvete – trots vår fantastiska startelva med Max, Petur, Stoor, PFO, Voldemort, Petter, Eguren och så vidare, hade gått åt helvete. Vi möttes av ett AIK som formligen svettades självförtroende. Guldet skulle till SOLNA och fyfan vad det var otäckt att se avsparken.

Det ingen hade räknat med var vårt hemliga vapen. Ty på läktarplats bredvid mig satt min bajenknatte – en grabb som med tajming och magi aldrig varit med om att förlora ett derby. Resten är historia. Bajen körde över råttorna och gjorde en riktigt hedersam avslutning på säsongen. Knatten tröttnade litet på fotboll och har faktiskt inte varit med på en match sedan dess. Men i kväll…..i kväll gör han comeback.

Jag tror alltid på Bajen, och fortfarande litet på den här säsongen. Jag vill tro att spelarna gör oss stolta i kväll, lyfter laget och prestationen med en ny spelformel, att de som lirar bra i kväll får vara hela säsongen ut och att avslutningen av det rätt eländiga 2008 visar vägen in i ett kanonår 2009.

Har jag rätt eller fel?

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Blogga med WordPress.com.

