Vi debatterade naturligtvis fel grej hos Josefsson

debatt

Pontus log lika brett som alltid efter SvT Debatt (kolla in det här innan du läser vidare) och meddelade ”barnfri kväll – klart jag sticker ut och springer”. Själv måste jag ju kolla om det varit nåt på nätet under tiden jag varit off-line och on air. Dessutom har jag äldre barn än Pontus. Jag lirar ju numera seniorfotboll tillsammans med ”lilleman”. Jag VILL fan inte ha barnfria kvällar!

Hursomhelst. Efter tevedebatten slog det mig att vi debatterade fel sak. Den lilla pensionärsdamen som med bröst- och övertoner hävdade att ”hon blivit lurad” av bankerna ledde mig in på spåret.

Vi har inte för litet förtroende för bankerna. Vi skall inte diskutera hur förtroendet för bankerna skall fås att återvända. Vi skall fan i mig ha MINDRE förtroende för bankerna! Det är där felet ligger! Varför blir vi lurade? ( I den mån vi blir det.  Jag blir det väldigt sällan. Inbillar jag mig. ) Jo, därför att vi litar på bankmännen. Varför skall vi lita på någon som har som affärsidé att sälja på oss så mycket lån vår ekonomi teoretiskt sett – enligt de senaste, men inte alls i sten huggna och på forskningsgrund baserade teorierna – tål? Varför skall vi placera vår likviditet i fonder som kostar och rasar i stället för bankkonton som förräntar sig och består?

Lita inte mer på din bankman än du litar på bilmecken på hörnet.

*****

Jacob Palmstierna, got to hand it to the guy:  1) Han bytte åsikt under rullande program och ingen märkte nåt.  2) Han dissar sin efterföljare – den första ledande kvinna i SEB som lyckats klösa åt sig en lön på manlig nivå – och ser så djäkla sympatisk ut hela tiden. I vilken annan tid som helst hade han blivit utsedd till årets antifeminist nummer ett. Men nu blev  Jacob Palmstiernas debattinlägg litet grand som när Hammarbys gamle mittback Jocke Jensen fick bollen i fjol: allting stannade till, blev litet mer värdigt och välgenomtänkt.

Hade någon av oss någonting klokt att säga? Betnér.

Var det någon av oss – förutom P* – som gjorde sig riktigt väl i rutan? Tjejen från SSU.

Tyst som en mus tills kameran gick på och sedan sa det bara pang! Imponerande debattförmåga, vilket jag också sa till henne.

*******

Det går att skriva ruskigt mycket om det här ämnet, men det tror jag inte att jag tänker göra om jag inte får ruskigt bra betalt. Eller drabbas av skrivklåda.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Vi debatterade naturligtvis fel grej hos Josefsson

  1. Såg inte på Debatt denna gång. Hade somnat. Men det blir ju bara köttfärs av snacket. Vilket surr! Men du har alltså bockskägg…

    Hur som är det alltid bra att synas nu för tiden. Speciellt om man vill sälja något.

  2. Helena,

    ”rockskägg” stavas med ”r” och inte ”b”.
    Bilden av en ”surrande köttfärs” ger mig otäcka associationer.
    Jag undrar hur mycket extra Bankföreningen sålde på detta inslag.

  3. Va´finns det rockskägg? Det var som fan…

    Anders Borg är ju en rocker i svarta jeans. Undrar hur han skulle se ut och tas emot med ett sånt skägg istället för den lilla hårpiskan där bak som han avviker med.

    Ja, inte säljer bankföreningen något till mig i alla fall. Det är då ett som är säkert.

  4. Du får lämna din parnass litet oftare och se dig om. Det finns fler sorters skägg än narkotikaroteln har snötyper.
    Borg? Rocker? Jag tror att han snarare är smygoperafreak eller nåt. Har svårt att se att någon rocker skulle jobba så nära Reinfeldt. Talk about ”Highway to hell”, liksom.

  5. Ja, kan hålla med. Reinfeldt är too laid back kan jag tycka. Kan han aldrig skratta rått rakt ut någon gång sitter jag och tänker. Undrar om han klarar av sin roll? Ser trött ut.

    Borg vill nog vara en rocker i alla fall. Han har svarta jeans. Han vill ha makt och pengar och det får man nära makten och där häckar han ju.

    Rockskägg! Det har ju hells angels-killar och kineser också. Inget är nytt under solen.

  6. En himla skillnad på ”Vill nog vara” och vara. Men du har en lång väg kvar när det gäller skäggutbildningen; din designhypotes är alldeles för grovkornig, litet som att bunta samman Islam och Judendom som ”Mellanösternregioner” och förutsätta att alla köper epitetet.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

