Daily Archives: december 3, 2008

Mys, mitt i alltihop…..

Ibland kan jag tänka att tillvarons mysfaktor, den som många av oss ständigt jagar, hukar bakom den där avskärmningen som de flesta inte ens lägger märke till. Vi ser den inte eftersom vi lubbar omkring i gråmörkret med ögonen skärpta; fast vända – felaktigt – utåt. Och när jag en eftermiddag promenerar hem från ännu ett besök på gitarraffären ser jag hur absurt enkelt myslågan kan tändas och flamma hög och varm. Om än inte särskilt stolt.

ljus

För just där utanför Metro vid Medborgarplatsen i det där huset som antingen måste K-märkas eller rivas, precis där på trottoaren har två uteliggare gjort mys: en han och en hon i gråbrunmurriga brallor och han har en ljusblå täckjacka på sig och hennes är röd. De har brett ut tidningar under sig; inte särskilt tjockt utan bara, inbillar jag mig, för att markera att det här nu är deras plats. Två öppnade ölburkar står framför dem och en tredje har man brutit halvvägs och satt ett tjockt rött ljus i. Ett sånt som…mamma och pappa hade hemma på sjuttiotalsbrickan innan allt blev värmeljus.

Han böjer sig klumpigt över henne där hon ligger och dåsar med ögon hon stängt f(ör att slippa se allt oväsentligt?) och pussar henne, kanske mer broderligt än elegant, på kinden. Hon grymtar kärvänligt tillbaka och kryper litet närmare.

Jag ser allt det här på en sekund och hastar vidare. Måste byta lampa i taket, hitta en annan leverantör av svajarmar.

Men händelsen lever kvar i huvudet på mig. Sådär enkelt är det att hitta ro i tillvaron. När man inte har alternativ och ändå har bestämt sig. Ingen av de där två kunde säga till den andre ”det är mycket nu, men det blir kanske mer tid sen”. De hade tiden och… hittade ett ljus, skaffade några öl.  

Nästa dag går jag förbi där igen. Funderar i mitt stilla sinne på hur det gick för paret.

Då står två helt andra personer där. Den ene möter min blick och rörs på en gång till ursinne: ”faan vad jag hatar människor” vrålar han över hela Folkungagatan.

Mycket sitter i inställningen.

Categories: Uncategorized

Blogga med WordPress.com.