Årets hittills bästa thriller utsedd!

arsslut-2008-och-jan-09-035

Knappt har året hunnit börja förrän den första boken tar slut, en spänningsroman som åter får mig att undra varför vi egentligen envisas med att producera nya. Jag menar: har du läst ”The Eunuch of Stamboul” av Dennis Wheatley?

Nä, tänkte just det. Man hittar den varken på AdLibris topplista eller på pallarna innanför ingången på Åhléns. Och efter att Katarinaantikvariatet på Folkungagatan lades ner, vet jag faktiskt inte var fanken man hittar sådana fynd alls.

Saken är den, ser du, att den här boken skrevs 1935. Och den har allt. Spänning, litet romans, elegant storpolitisk intrig, roliga vändningar och drösvis med skön lokalfärg. Som Istanbulfan av rang, kastade jag mig över den bara för omslag och titel. (Du ser ju själv….) . Förmodligen finnns det väldigt mycket sånt här runtom på antikvariaten; högklassiga spänningsromaner som bara glöms bort, därför att det nya nya är på väg ut.

Får jag ge dig ännu ett nyårslöfte? (Listan på nyårslöften får ju kompletteras med nya fram till tjugondag knut, eller hur?) Lova att köpa tre riktigt gamla spänningsromaner på ett antikvariat och läsa dem innan året är över. Du kommer inte att bli besviken!

Och om du är en sådan som liksom jag vill Skriva Bättre Deckare: kom på min kurs i London.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

