Re: Liza Marklund, del 238

Jag har egentligen bara en undran kring hela den här affären: hur orkar folk bry sig? På det här sättet? Varför skriver ens jag? Jo, därför att det står mig upp i halsen. Hur kan så mycket kissnödig energi läggas på att förfölja en författarinna? ”Stjärnförfattarinnan är ifrågasatt!” var det någon som skrek i falsett på någon djäkla sida.

Amen, tjena. ”Gif migh ett bryht” som man sade i Gamla Stan på 1800-talet innan man tömde pottan på sig själv och somnade av uttråkning.

Debatten har kommit i självsvängning. Det debatteras sakfrågan, men också vilka som debatterade sakfrågan i tid och inte. Snart kommer vi att börja diskutera vem som debatterade vem som debatterade i tid. Har Aftonbladet verkligen analyserat DN’s tystnad på ett seriöst sätt med tanke på…ja djäklar!

Under tiden faller börsen, Carnegieaffären – finansmarknadens svar på Gömdadebatten – tar en ny vändning och vädret är fantastiskt för årstiden, tack. Fast varslen haglar och säkert inte underbyggt det heller på alla ställen. Mer om det i DN under Torsdagen, det VET jag.

Liza är en författarinna som har lyckats engagera mig med sina böcker. Full stop. Liza är en stor flicka som får skriva böcker och själv välja sin agent. Varför ta det längre?

Och senast jag såg henne sjunga, backstage i Piratmontern 2007 var det någonting som alla nippertippedebattörer och kränkta små skolmagistrar borde se som ytterst profetiskt: tillsammans med ett gäng andra författare sjöng hon nämligen – så det darrade i mässväggarna, och hela texten kunde männschan: ”I will survive”.

Och att hon kommer att göra det, tvivlar jag inte det minsta på.

Categories: Uncategorized | Etiketter:

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Re: Liza Marklund, del 238

  1. bernthermele

    därför att som man bäddar får man ligga, mister

  2. The Swedish National Jealousy, eller vad det nu skulle heta in English.

    Utan att för den skull ge mig in på vem som har mördat vem i den här historien.

  3. Bäddat? Ligga? Jag har varit på slottsvisningar några gånger och parallellen till detta med Liza är om just visningen av sängkammaren – där bäddade hon, så fick hon ligga, mister – att framstå som huvudnumret på hela rundturen.

    Jag tror inte att Liza tar åt sig mer för att det här tjafsandet fortsätter, jag tror inte att folk funderar så himla mycket överhuvudtaget längre, jag tror inte att debatten längre tillför någonting.

    Etiketten på boken var felaktig. Point made. Fy på sig! Det är efterspelet som gör mig så kräksjuk.

  4. bernthermele

    det där var nog lite över min horisont, monsieur

  5. Det är okej. Vi kan vara vänner ändå.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

