Inredningen är själens spegel

inredning

Sitter och läser en av de glassigaste inredningstidningarna och ett reportage – alltså, ännu ett reportage i mängden – om paret som lät blåsa ut hela sin lägenhet och gav arkitekter och inredare helt fria händer att skapa ”nåt nytt”.

Alla får göra som de vill. Naturligtvis. Och jag dömer ingen. Så klart.

Men i denna konservativa (?) skribents ögon blir det hela litet…historielöst.  Inredningen, och bristen på inredning, i Casa Öberg lever sitt eget liv. Ibland gör vi om, och då finns det naturligtvis en plan. Men rätt ofta blir saker bara. Möblemang och väggfärger byts ut löpande, vilket gör att vi hela tiden befinner oss mitt i historien. En av sängarna fick jag i treårspresent. Bastuban i ett hörn köpte jag billigt på 80-talet, liksom kravall-ventilbasunen som står i ett ställ bredvid.  Några kopparbyttor och andra prydnadsföremål har hängt med våra ursprungssläkter i typ urminnes tider. Och plattskärmen, den stora som visar så mycket fotboll och rockdevedeer, är fortfarande riktigt ny.

Vi människor förändras ständigt, men långsamt.  Och visst förstår jag de som vill börja om med vitt papper, starta ett helt nytt liv. Kanske är de desamma som ger en arkitekt fria händer? Men jag tror inte riktigt på sånt där. The artist formerly known as Prince är fortfarande en djävligt bra funkgitarrist och kompositör. Madonna är Madonna. Du är du och jag är jag och innerst inne vet vi nog vilka vi är.

Det vet vår lägenhet också.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

