Finansmarknadspoesi i tiden?

Man kan kommentera det som händer på finansmarknaden på många sätt och vis. Denna måndagsmorgon gör jag det i diktform. Verket, som är en del av en hittills väl gömd samling, uruppfördes på Kexhimlen Fredag den 13 mars 2009.

finansmarknad

Marknaden har alltid rätt

 

 

 

Kalla mig dåre, kalla mig sprätt

Du vet inte vad JAG har sett:

Vuxna män som leker roulette

– marknaden har alltid rätt

 

Marknaden har alltid rätt,

Utom när den är i kris

Sätter priset på pengar, på räntor och olja och inälvor på gris

Meddelas endast på detta sätt:

Marknaden har alltid rätt

 

En natt på Kebnekajses topp, i midnattssolens sken

En vis man jag sökte upp, så hög och klar och ren

Han spådde min framtid i en sällsam brygd, av renhorn och fjällripas lort

Sen sa han” Min son, det är en dygd, att betala med platinumkort

Jag har ställt livets alla frågor och svaret är ett:

Marknaden har alltid rätt”

 

Min farsa på sin dödsbädd med ansiktet täckt av svett

Min dotters första ord, den dag hon just fyllt ett

En Toulouse-Lautrec i sömnen, i famnen på en skön grisett

Herr Kreosot på krogen när han ätit sig sprickfärdigt mätt

– alla pekar de på en sanning som du inte undgår lätt

DU KAN FLY MEN INTE GÖMMA DIG

DU KAN SPY MEN INTE TÖMMA DIG

Som ett kroniskt utbrott av Tourette:

Marknaden har alltid rätt.

 

 

 

 

Gillar du den här bloggen? Rösta på Hans-Olov Öberg i författarbloggstävlingen!

Categories: Finansmarknaden

Inläggsnavigering

One thought on “Finansmarknadspoesi i tiden?

  1. Verkligen tänkvärda rader. Ett okonventionellt bidrag till firandet av Internationella Poesidagen. Kul att du var med.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

