Precis: mäns våld mot män!

a_history_of_violence_1

Jag har en son och en dotter. Vems utekvällar oroar mig mest? Storasysters eller lillebrors? Jo, jag läser också rapporterna om våldtäkter och som förläggare av 14 år till Salu, vet jag vilka förödande konsekvenser de kan få.

Men allvarligt? Alla som läser tidningarna vet ju hur vanligt det är med …nej, inte i första hand mäns våld mot kvinnor, utan Mäns våld mot Män. Killar gruffar, muckar, stökar och brunkar. Killar sitter hemma och kollar på porr och våld och sedan går dom ut och sparkar skiten ur varandra. Om jag för ett ögonblick får vara riktigt könsdiskriminerande, skulle jag säga att det ligger i mannens natur att puckla på andra män. En snedavlat fåtal av oss funderar någonsin över att begå våld mot kvinnor men jag skulle säga att nio av tio grabbar har pucklat på andra grabbar. I tonåren och tidiga tjugoåren ställde jag själv ut checkar som min kropp saknade all täckning för – inte minst som representant för 80-talets karatevåg. Så sent som i går kväll fann jag stor glädje i (vänligt sinnade, men i samma anda om du förstår) bronkandet på fotbollsplanen…jakten på den där perfekta tacklingen som vinner boll, markerar revir och så den där skjutsen i kroppen när allt stämmer. Bättre blir vi inte och det måste vi akta oss för.

Nu har svenskans Anna Larsson, vars krönikor jag flitigt citerar i denna blogg, hittat även detta samband.  5000 våldtäkter, men bara en tiondel av okända gärningsmän.

20 000 fall av att okända män misshandlar män.

Kanske kan hennes diskussion leda till att vi tar även detta på allvar? Jag gör det redan, tro mig.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Precis: mäns våld mot män!

  1. johannes x

    I mäns våld mot män får den slagne naturligtvis skylla sig själv. Konstigt nog är det så samhället fungerar. Alla män är samma hemska varelser och har man y-kromosom får man ingen sympati. (eller skydd eller stödgrupper på facebook.)

  2. johannes x

    varför fick jag ett broderat hakkkors som symbol?

  3. iht iz eh büg im ze weltprezz-zistem, sehr geerter herr ”x”. Wir bitten ihnen ein bischen geduld!

  4. even kijken of ik ook een hakkors krijgt…

  5. Nej, vilken tur, det blev inget broderat hakkors för mig!
    Annars hade jag med min halvholländska själ aldrig hälsat på hos en wordpress blogg igen!!

Blogga med WordPress.com.

