Reaktioner på en krönika

Skrev en grej i DN på torsdagsmorgonen som handlade om att bankerna inte är någonting annat än vanliga bilhandlare. Är du med? Läsarreaktionerna lät inte vänta på sig.  En smärre läsarstorm – det är fler än tjugo, det – hörde av sig och ville dela med sig av sina bankblåsningar.

Inga bankirer hörde av sig.

MEN: bilhandlarna blev sura. Och jag förstår dem. Jag menade förstås – som du själv kan läsa dig till i krönikan – att vara humoristisk. Men jag förstår nu att om man – som bilhandlarskrået – jobbat hårt i decennier för att återvinna förtroendet för branschen, VDN-märka bilar, höja kvalitetskraven på tjänsten om man så säger, så vill man faktiskt inte bli jämförd med den typ av business som de svenska bankerna ägnar sig åt idag.   Jag ber därför den samlade bilhandeln (som jag hade äran att analysera för tidningen Affärsvärlden i början på 90-talet) förbehållslös om ursäkt!

Vilken liknelse för bankernas oärlighet skulle jag ha valt?

Oärliga som krönikörer? (det vore i så fall ärligt av mig, och skulle således kullkasta hela argumentet)

Ohederliga som advokater? (och bli stämd? aldrig)

Ohederliga som hästhandlare (och hitta ett hästhuvud i sängen?)

Ohederliga som fotbollsagenter?

Kommentera: hur ohederlig är din bankman?

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

One thought on “Reaktioner på en krönika

  1. Det är väl en av fördelarna att inte ha några pengar, man slipper ohederliga bankmän.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

