En god Tony Tiger inte

Han tar bladet från munnen. Och The Totster, den oupphinnlige snabblöpare som höjer brutalitetsnivån på fotbollskvällarna med FC Kalla Kulor till en nivå där den bör ligga, hänger på i sin helt förnämliga nystartade blogg Tidaholmsplan.

Tony säger ”Det få se ut hur som helst,  nu skall vi ta poäng i kommande matcher”. Schemat är rätt intressant. Svårforcerade Örebro borta, Mjällby i cupen borta, Malmö Nöff-Nöff hemma (och den djävla matchen bara måste vi ju ta) , otippat lyckade BP borta i Vattenkammadesidbeneland (aka Bromma) Gyllene tider hemma och sedan som kronan på ett djävulens verk: Gnaget på Råttsunda.

Det här blir ett intressant test på Tonys motivationförmåga. Jag tror att han kommer att få spelarna med sig på det här. Alla vill ju vinna och detta lag är inte riktigt vant att ligga på nedflyttningsplats. Många stoltheter lär vara sårade i A-truppen.

Men går det? Som Bajenlands Riksoptimist skulle jag vilja säga ”Ja”. Men det kan jag inte. Att lägga om spelstajl helt… kan lätt bli som att klistra fast vildsvinsbetar på tamsvin. Får vi betarna att hänga kvar?

Kanske. Jag tror mig känna spelartruppen litet grand. Och jag skulle nästan våga tro att om man ber dem ”gå ut och grisa er till tre poäng, på vilket sätt som helst” kan nog många hitta motivationen av bara det. Tänk efter själv: hur många spelare har inte i olika intervjuer efterlyst mer cyniskt spel?

Tony har de här matcherna på sig. Klarar han biffen blir han hjälte. Misslyckas han så är det bussen tillbaks till Degerfors.  Det sista vore djäävligt synd, för få tränare går igenom kameran som så sympatiska som han. Förutom sista halvtimmen mot Kalmar, då, när han satt långt in i kuren och nästan gömde sig. Eller grät inombords.

Jag tänker på en av mina fotbollsknattars mamma som i upphetsningen under en sanktanmatch, på den tiden som grabbarna var så små att poäng inte räknades, kom fram och sa åt mig: fan, plocka ut min grabb Alfons om du vill, han är ju inte alls på tårna. skit i jämn speltid, den här matchen skall vi ju bara vinna, hörru.

Det får se ut hur fan som helst.

Thank’s Tony.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

One thought on “En god Tony Tiger inte

  1. Vladi

    Tycker det är en stor myt att bara att man knyter näven så kommer vi vinna. Lagen i allsvenskan är så pass bra att de klarar att manöverera ut brunkargäng och vi kan inte lira brunkarfotboll se Kalmar hemma senast. Nej, tre nya gubbar in och en ny tränare. Synd men så cynisk är elitidrott…

Blogga med WordPress.com.

