Fegisar lever längre….

Det har blivit stök kring en så kallad ”finansman”. Har inte kollat Realtid på så länge att jag fallit helt ur fas med skvallret på marknaden, men nu bevittnar jag plötsligt kölhalningen av en gammal kursare från Handels, av en slump en lirare som faktiskt var den första äkta Handelsstudent som jag träffade på i mitt liv. Det var, vill jag minnas en kväll under lumpartiden när vi fått permis för att resa till storstaden och besöka framtida lärosäten som jag stötte på en elevrepresentant; just denna verserade yngling som nu uppenbarligen är häktad för kvinnofridskränkning på Diplomat av alla ställen.

Han valde att göra lumpen mellan två årskurser i stället för som de flesta mitt emellan gymnasium och plugg. Och därmed kom vi alltså i samma årskull mot slutet av utbildningen.

Visst, det finns en förskriven dramaturgi för den här typen av fall och därför skall man inte förvånas över hur han profileras i pressen.

Brottsfrågan lämnar jag därhän. Inte av brist på respekt för offret eller för att marginalisera vad som kan ha hänt.  Där har vi kompetent folk, är tanken, som utreder, diskuterar och friar eller fäller. Hoppeligen blir han rättvist bedömd.

Det som stör mig är hur hans tidigare kollegor låter i intervjuer. Man flyttar sig så långt bort från sin tidigare kollega som möjligt. Kallar honom ”passiv delägare” och liknande korrekta, måhända, men marginaliserande grejor och går nätt och jämt med på att man träffat honom.  Jag hoppas att de intar en annan position när bandspelaren stängts av.

För det går att säga som det är.” Jo, jag känner honom. Vi har setts, till och med på Diplomat, det är en vanligtvis korrekt och spirituell kille och jag undrar vad som gick snett i det här fallet?”  I stället för att fjärma sig, kan man besvara frågorna i den anda de ställs. ”Har han temperament?” undrar pressen. ”Det är klart som fan att han har temperament. I finansbranschen finns ingen över fyrtio som fortfarande trivs med det han gör, låt vara driver en egen rörelse, som saknar temperament. Precis som i proffsfotboll, juridik, journalistik och så vidare krävs en god självbild och en rejäl portion attityd för att lyckas. ”

Ingen tjänar på att de som egentligen borde känna honom tystnar. Faktiskt.

Men jag förstår vad exkollegorna håller på med. För fegisar lever längre.

I morgon skall jag för övrigt luncha just på Diplomat. Bäst att uppföra sig…..

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

