Författaren och e-boken: en katastrof?

Som läsare älskar jag tanken på eböcker. Det skall bli sjukt kul att i framtiden  kunna ha med sig en liten läsplatta på semestern, tjänsteresan (eller varför inte ned i sängen?) där alla de böcker som jag vill ha med mig ryms på en bråkdel av den plats de annars tar.

Men när författaren i mig, någonstans i själens dunkla bardistrikt springer på marknadsanalytikern över en grogg blir det annat ljud i skällan. Vad har hänt musikerna i samband med digitaliseringen av musiken?

1. Dom snygga LP-skiveomslagen, den enda riktiga outlet för omslagskonst som fanns i musikvärlden, försvann.

2. Allmänheten – däribland jag själv – lyssnar på musik med sämre kvalitet än tidigare. MP3

3. Skivförsäljningen har gått åt fanders, piraterna ökar sitt inflytande och intjäningen från den grundläggande produkten musik på media är supersugig.

Hur har då musikbranschen löst detta?

1. Fler gig. Fler gig och fler gig: musiker tvingas ut på vägarna i en helt annan utsträckning än tidigare. Även de stora sällsynta rockakterna surfar nu målmedvetet över jorden, latitud för latitud, longitud för longitud.

2. Mer kringförsäljning: tröjor, ölöppnare pussel och what have you.

3.  Skivbolagen skriver inte bara skivkontrakt utan konceptkontrakt i 360 grader där musikerna alltså får lova att gigga, att kränga tishor och allt möjligt annat och dela med sig duktigt – riktigt duktigt – ur sina intäkter för att det skall bli något.

Och de som inte är stora acts får resa runt och gigga ännu mera och skänka bort sin musik via MyFace för att bygga plattformar för framtida försäljning. Men målet även för dem måste ju vara att gigga och merchandisa sig fram genom världen. Vilket, naturligtvis, är skitkul.

Den fråga jag ställer mig är bara:

Hur gör en författare som inte kan gigga och bara sälja begränsat med tishor och annat merch? På vilket sätt vinner jag som författare  på det här? Ja, jag förutsätter att piratnedladdningen knycker en hel del av intäkterna och att någon Spotifylösning som ger (om än litet) pengar för nedladdning ligger väldigt långt bort.

Lös problemet i kommentarfältet och få den kulturella tishan ”Fuck Me, I’m a Writer (95% of all writers are fucked from the start anyway)” från kultproducenten ”Lowbrow”

Categories: Författande, Författartips, förlagsbranschen

Inläggsnavigering

7 thoughts on “Författaren och e-boken: en katastrof?

  1. Hej Hans-Olov!

    Nu känner jag mig som en riktig eremit. Men vad betyder tisha? Och Mercha? Please översätt så att en trög person som jag kan hänga med!

  2. Jag tänker så här (och har säkert fel); ebok som ett komplement. Alla manus kräver iofs samma bearbetning och allt som har med en utgivning att göra och det ”förarbetet” kostar antagligen detsamma oavsett om man ger ut som ebok eller sågar i träden.

    Jag kan ändå inte låta bli att tro att genom eboken har man mycket att vinna. Ger det inte förlagen lite andra friheter? Att man kanske vågar satsa på projekt man inte annars ger sej in i (nej, syftar inte på något speciellt, bara rent allmänt). För jag antar att det ändå är en smula billigare att ge ut en ebok än en vanlig bok, eller?

    Man kanske inte behöver börja med eböcker som kräver den där svindyra läsaren, man kanske kan kolla av läget/intresse med att sälja filer (heter det också e-bok?) så folk kan läsa på datorn.

    Och hur allt än är så kommer vi aldrig ifrån hur det ser ut idag med pirater och allt annat. Välkommen till verkligheten liksom. Däremot kan man kanske försöka göra det bästa av de otroliga möjligheter som faktiskt finns mitt framför näsan.

    Våga för att vinna eller hur sjutton det nu heter (vad synd att det kostar också).

    Typ så.

  3. Ann

    Johanna – ger mig på att bli certifierad Hoo-tolk :-):
    tischa= t-tröja
    mercha = grejs till salu (merchandise)

    problemet diskuteras delvis även här;

    http://www.thecreativepenn.com/2009/09/08/piracy-vs-obscurity/

  4. Är tisha ett stockholmsuttryck (nyfiken)? Har aldrig hört det förr. Och sånt gillar jag inte! Vill ha koll.
    Mercha måste vara Handelsjargong?

  5. Ann, ”the creative penn” har ju en poäng. Men det gäller att det går att omvandla gratisförsäljning i olika varianter till äkta stålars, annars snackar vi om ekvationen ”mycket jobb för inga stålar ger egotripp” visavi ”inget jobb för inga stålar och ingen berömmelse”.

  6. Det finns en mellanväg i boksvängen tror jag. I korthet går det ut på att fresta med lite gratis och sen ta betalt för hela boken och att jobba med merförsäljning och djupare information. Lite som extramaterialet på DVD-film.

    De digitala kanalerna är många. Jag väljer här scenariot med ”Folk-eboksläsaren” – mobiltelefonen. Det finns ju en eboksläsare i varje ficka numera i form av en mobiltelefon. Kindle och andra fräsiga dyra manicker som kommer från Amerikat förr eller senare behövs inte för att få fart på en hälsosam eboksmarknad i Sverige.

    Tänker mig ett scenario med eböcker på iPhone, som ju trots allt har bästa skärmen av mobiltelefonerna på marknaden idag. Dessutom finns en affär – iTunes (med 100 miljoner kundkonton kompletta med namn och kreditkort) och fungerande affärsmodell med betalningslösning för hela böcker vid enstaka köp men också mikrobetalningar.

    Man kan teoretiskt ta betalt för varje kapitel. Det går numera också att skicka ut meddelanden till de som laddat ner och installerat en iPhone app. Här kan man skicka erbjudanden om nya böcker och erbjuda bra priser, informera om event där författaren deltar etc. Det är bara fantasin som sätter gränserna när man har en marknadsföringskanal direkt till en mobiltelefon och en användare som själv har valt att ladda ner och använda en eboksläsare. Det finns ett intresse och vilja från konsumenten att konsumera. Kanalen i detta fall går hela vägen från den digitala vägen till den fysiska personen. Mumma för den som vill tjäna pengar.

    En ”Pay-as-you-go-modell” sätter ju intressant press på bokens kvalitet. Orkar läsaren hänga med och är de villiga att betala för nästa kapitel?

    En annan variant kan vara att trycka unika koder i böcker för att öppna eboksvarianten på författarens eller förlagets webbsajt.

    En sak som är likartad i bok och musiksvängen är nog att det är en stor förändring på gång där man måste inse att det är ”många bäckar små och stora” som gäller för att skrapa ihop till levebrödet. I bokvärlden tror jag att det finns lite lättare sätt att säkra innehållet för pirater. Skriva in själv eller scanna och redigera böcker är lite högre tröskel än att kopiera över en CD på sin dator.

    Sen gäller det ju att förlag och författare håller hårt i sina originalmanus. Det är redan en del storsäljare som läckt ut som word-dokument. Jag imponerar t.ex. vänner med maträtter från en Jamie Oliver-bok som slarvades bort från någon på förlaget i London och råkade komma i min väg. Men det är ju hygenfaktorer att säkra sina arbetsprocesser och har egentligen inte med frågan att göra.

    Slutligen kanske författare måste se sig själva lite mer som entreprenörer och lära sig leva utan förskott från det stora förlagen. Det finns en möjlighet att gapet mellan aspiranter och giganter i författarvärlden blir mindre med digitala kanaler. Det kan väl inte vara fel? Och man slipper sälja signerade musmattor och tishor om man inte vill.

  7. Men med e-böcker kanske en del av charmen blir att sälja stuff vid sidan om. Jag är jätteintresserad av mode och skulle gott kunna tänka mej att i samband med en e-bok lansering ha designat tishor med tryck eller text som har med boken att göra.

    Vidare har jag svårt att se författare som får förskott skriva kontrakt för e-bok på ett förlag de inte skrivit för. Tror att e-boken lockar andra författare (och förlag) i startskedet iaf.

    Jag kan tänka mej att (med rätt marknadsföring) kommer e-boks författarna att bli lite rockstjärneaktiga. Om ni fattar hur jag menar.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

