”The long nose theory”: om eböckernas andravågskonsekvens

”Kan vi skrota säljarna nu när jag fick en bokbeställning via twitter och Facebook” frågar kompis Ann med en smiley. Och genast är tanketåget i rullning. Inte för att vi har så många här i landet som sysselsätter sig med bokförsäljning till den analoga handeln, men dom är några stycken. Och det finns några fysiska boklådor kvar därute och några som jobbar i den. Och några tryckerier som arbetar med frågan.

Att vi säljer böcker via Twitter gör ju inte säljarna eller boklådorna så mycket. Men när vi börjar sälja eBöcker på samma sätt?

Några kommer att leva på den långa svansen. Andra dör med lång näsa.

1. Försäljarnas omsättning kommer att krympa

2. den fysiska handelns omsättning kommer att minska

3 tryckerierna får lägre volymer

Och vilka vinner?

1. De som digitaliserar böcker. Men det kommer att vara en lågmarginalbusiness och snart kommer säkert en plug-in till InDesign som fixar allting. (om den inte redan finns, didn’ae check…)

2. Nya sätt att *köpa* eBöcker 

3. Nya sätt att marknadsföra eBöckerna – läsarna finns sannolikt inte bara i den analoga pressen.

4. Smala författare (note to self: lose weight) med långsvansämnen som når längre ut tack vare att deras titlar finns till iPhone och what have you

5. Nya sätt att förbacka eBöckerna på ett tilltalande sätt – digitala formgivare av något slag. Vad är interneterans parallell till de mattlaminerade, härdärlackade omslagen?

6. Nya fora på nätet för just eBoksdiskussioner.

Fortsätt min tankegång här nedanför är du snäll. Jag tror att vi är någonting på spåret nu…..(och det här handlar om vad du som läser detta och har beröring med förlagsbranschen gör om så litet som tre-fem år)

Annonser
Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

3 thoughts on “”The long nose theory”: om eböckernas andravågskonsekvens

  1. E-böckernas utseende i omslag och inlaga blir viktiga tror jag. Man vill att det ska se trevligt ut och ge läsbarhet i iPhonen eller läsplattan. Inte direktöverföra pappersböckers inlagor till e-bokformat. Stora textsjok blir kanske inte så populära. Eller så markerar man det litterära genom just långa textsjok.
    Själv funderar jag på en utgivning med texter anpassade/skapade just för detta format. Kanske inte var sånt här du frågade efter, förresten? Har inte druckit morgonkaffet än…

  2. Johanna, helt med i din tanke. Kaffe eller ej.

    Var sak har sin styrka. Om man gör (jag användar det ordet med flit) böcker för en viss digital plattform så kan man ju göra annat än att sätta svarta pixlar på en skärm. Som jag skrev i kommentaren igår så kan man ju göra lite DVD extras av det hela. Video med författaren, som han kan slänga ihop själv framför sin webcam, lite historik om platserna som figurerar i böckerna. En kommentarskanal och direktlänk till de som läser boken. En community för just den boktiteln helt enkelt – som sedan aggregeras in i en större storasyster för bokälskare av alla slag.

    Apple tog denna tanke på allvar när de i onsdags lanserade iTunes 9. De börjar sälja LP skivor igen. Det syftar inte på vinylen, utan på allt det göttiga som man fick med LP-skivorna. Texter, bilder och annat som man låg och tummade på och läste drömskt medan man lyssnade. Ja, jag har fyllt 40 så detta minne saknar väl yngre generationer. De har nu också Twitter och Facebook koppling nu så man kan twittra en låt man gillar på iTunes. Varför har inte Amazon och AdLibris det?

    Men helt klart att bläddra igenom en pdf på en iPhone eller dator är ju en riktigt tunn upplevelse. Det kan bli en mycket rikare sådan.

    Nu är jag en outsider vad det gäller förlagsbranschen, men jag tror fortfarande att pocketboken och lyxiga coffee-table böcker har en framtid. En poket gör mindre ont när den faller ner i ansiktet i sängen när man somnar och batteritiden är helt suverän. HIgh-end/lyxsegmentet kommer alltid att finnas. Presenter, skryt och hängivna fans är drivkrafterna här. Men den där förstautgåvan i hardback av en skönlitterärbok kommer att ta stryk. Det är den produkt i bokutbudet som inte längre platsar. För dyr och klumpig. Hur ofta hör vi inte redan ”jag väntar tills den kommer i pocket”?

    En annan sak som jag funderat på inom icke skönlitterara genren är gör-det-själv eller anpassa-själv trenden. Det är ju också en helt ny intäktsmöjlighet för tryckerier och andra i dagens bokbransch. Se t.ex. http://www.tastebook.com/

  3. Behövs inget plugin i InDesign. Det är inbyggt. en klick bort och du har möjligheten att spara i .epub eller pdf. Om bara ebokläsarna kom ner i pris och inte finns i många olika format. Så kommer det att produceras eböcker dagarna i ända. Först blir nog företagen som kan ladda ner manualer och liknande till personal.

    Om Lågmarginalbusiness eller ej. Inte är då så farligt höga marginaler i denna branschen idag heller. Så det blir nog sak samma…

    Om att anpassa formatet efter läsdon. Kommer bli samma problem som för webbdesigner. Eländigt med totalt olika format.

    Om försäljning i framtiden tror det kommer behövas snygga sajter för att sälja böcker på nätet. Lättmanövrerade och lätt att hitta det man söker eller bli nyfiken på med hjälp om förslag på läsning. ”Du som är intresserad av X, kanske är intresserad av y med…”, provsidor etc. Inget av detta är nytt. Men lite spretigt. Dessutom har jag inte helt gett upp hoppet om bokhandeln – än. Älskar att känna på böcker. Dock tror jag specialistbokhandlare har en framtid, kombinerat med näthandel. En deckarportal t ex. med kringtjänster. Så kan du köpa resor och gå i Wallanders fotspår och köpa biobiljetter till Beck. Eller lite som Science Fiction Bokhandeln. Även om jag tycker sidan är gräslig.

    Just nu blir jag ledsen varenda gång jag går in på Akademibokhandeln och de bara har toppsäljare. Jag litar helt enkelt inte på dem. Och eftersom det ges ut så vansinnigt mycket böcker och inte alla med kvalite så är jag i behov att någon hjälper mig att sortera. Dessutom vill jag ibland bli överraskad. Gå på upptäcksresa bland orden och hitta en bok jag inte visste fanns så jag upplever att köpa böcker är inte alltid som att köpa mjölk. Förutom de gånger man verkligen vet vad man vill ha och då kan jag lika gärna handla på nätet, eller i matvaruaffären. Sen gäller det ha (ta sig) tid och läsa med…

    Om tryckeribranschen. Det finns annat som trycks än böcker. Tror inte de blir feta på böcker. Om det itne är coffetable-varianten. Fast det är väl ingen hemlighet att den redan är lite skakig.

    En liten reflektion när vi diskuterar framtid och digitalisering. För 25 år sen så hade vi grupparbeten i skolan om ”det papperslösa kontoret”. Har ni papperslöst? 😉

    Osorterade tankar från mig. Bäst att återgå till att jobbet med att digitalisera ett antal trycksaker.

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: