Rikedomen dom aldrig kommer att kunna beskatta

Högsjösnipan Klara har ånyo tagit plats i sitt under gemytliga former med nära nära vänner monterade båthus på Långholmen. Och jag drabbas av en tanke om rikedom.

Vissa har många, andra har få; men oavsett är vi nog till mans beroende av goda vänner. Jag snackar inte om de i och för sig väldigt trevliga mingel och vingelvännerna utan de där nära, som alltid finns där på ett sätt som inte ens släktband kan motivera. Riktiga polare. Killar och tjejer som man kan snacka fram gryningen med, eller hålla tyst i timmar tillsammans med. De som möter din blick med själens fasta handslag och håller kvar den utan oro eftersom alla inblandade vet vad som finns på ömse sidor om ögonvitorna.

Jag har haft tur. Har försökt att vara en god vän själv; en sån där som flyttar på plikter för att ta ett tvåtimmarssamtal från polaren i själsnöd, som bjuder in igen fast det kanske inte var formellt min tur, därför att vem håller räkningen på sånt under en livstid, och som framförallt: försöker.

Redan för sådär ett par decennier sedan gick det här med innebörden av verklig vänskap upp för mig. Det var när vi rensade min fars dödsbo, blev försenade hem, fastnade i trafiken och plötsligt helt otroligt oplanerat insåg att vi nog inte skulle komma till Stockholm förrän klockan 02.00 en måndag morgon med en flyttbuss som bland mycket annat innehöll ett piano.  Ringde en polare, som i sin tur ringde fem andra och när vi angör Södermalm, står där sex lyftbenägna kompisar som på en kvart tömt lastbilen och fått upp hela skiten i vår lägenhet. Inklusive det bängliga pianot.

När livsval skall dryftas, när pysventilen lyfter och det inte finns någon annanstans att ta vägen; alltid finns dom där. Och jag för dem. I nöd, men också i lust: barrundor, resor, fester, galna projekt och träningsoffensiver.  Utan att vi lovat varandra någonting inför någon högre makt än den starkaste jordiska; vänskapen.

Ingen kontoplan i världen fångar sånt här. Så, vänskap befrämjar inte bara hälsa, det är skattefritt också.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

One thought on “Rikedomen dom aldrig kommer att kunna beskatta

  1. Åsa

    Jamen precis så!

Blogga med WordPress.com.

