Förlagen mot handeln avsnitt 18

Någonstans i dagens skörd av twitterinlägg – och här börjar jag på något vis skönja en viss nytta av twitter, även om det kräver en realtidsnärvaro – uppstår åter en diskussion om rabatterna som krävs av AdLibris och Akademibokhandeln. Oskäligt och eländigt är tendensen. Jag vill inte heller lämna stora rabatter från Kalla Kulor förlag, men någonstans får realismen också börja fästa. Vi skall självklart debattera och vi skall belysa konsekvenserna av de ökande rabatterna för förlagen.

Men det som ärÄR. Jättarna i varje bransch kommer alltid alltid alltid att kräva blod från de mindre aktörernas förstfödda. De stora sätter villkoren tills nya livsformer har ihjäl dem. #riptrex .

Hur kan små förlag överleva ändå? Grundrecepten är:

DEFENSIVA:

1. Måste alla titlar verkligen ges ut? Har de verkligen en plats på hyllorna? Fundera ordentligt på det.

2. Hur många anställa har förlaget? Vad kan göras av frilansare? (tips: behövs *någon* anställd? )

3. Vilka kostnader kan förhandlas om till andelar i ett visst bokprojekt med underleverantörer?

OFFENSIVA:

1. Undersök noga vilka målgrupper som kan nås utanför bokhandeln. En bok om skomakeriets historia kanske kan säljas via skohandlarna? Att driva förlag är att försäljningsmässigt aldrig bliva vid sin läst.

2. Kan handeln vara intresserad av att satsa extra på några böcker med riktig bästsäljarpotential? Gör ett specialprojekt som kanske kan finansiera många mindre lönsamma hjärteprojekt.

3. Handen på hjärtat, när gjorde du någonting extra för någon av dina titlar rent publicitetsmässigt senast? inte en extra recensionsbok till Nya Fogdö Allehanda, utan någonting riktigt kreativt, innerligt, brinnande superduperextra?

 

Slutsats: halvera kostnaderna, jobba tre gånger så hårt. Det gör dagispersonal, sjukvårdsbiträden, busschaufförer, lärare och verkställande direktörer. Varför inte vi i förlagsbranschen?

Annonser
Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: