Det här kräver jag inför Årsmötet i Bajen

På måndag kväll är det årsmöte i Bajen och kanske det viktigaste årsmötet på många år. I fjol var klubben i fritt fall – sportsligt, ideologiskt och ekonomiskt och i år är det tänkt att vända. Och hur åstadkommer vi det? Formeln är vid detta lag väl utredd via forum, läckor från organisationen och officiella uttalanden. (Däremot är jag lätt överraskad av att ingen fotbolls-cum-ekonomijournalist har tagit tag i frågan ”hur fan blev det såhär”?)

1. Vi behöver arbetsro i truppen och tränare som jobbar bra med det material som finns.

2. Kostnaderna är för höga och det kommer inte att gå att skära tillräckligt  under året. Därför behöver vi ett kapitaltillskott.

3. Vi behöver en ledning som fixar (= får fart på!) sälj och (förbättrar) ekonomistyrning och har fantasi nog att räkna även på de osannolika konsekvenserna av affärsbeslut. (Vad jag menar? Jag menar att ingen – jag själv inräknad – verkade ta hotet om degradering på allvar när Charlie såldes. En riktigt fiffig ledning hade kanske övervägt att ta in det kapitaltillskott vi nu behöver redan i höstas för att SLIPPA sälja Charlie och i stället ligga kvar i Allsvenskan)

Right. Och hur fixar vi det här, då?

Här kommer min kravlista.

1. För att medlemmarna skall kunna göra informerade val till styrelsen måste vi FÖRSTÅ vad fan som HÄNDE i Aktiebolaget i fjol. Vilka beslutslägen befann sig ledningen och styrelsen i? Charlie vs Elitlicensen är ett sådant, men det finns ju flera.  Visa EXAKT vad som hände med intäkterna som gav oss ett sådant monsterunderskott. Visa tydligt vilka galna avtal som skapade de kostnader som den nuvarande styrelsen slitit aschlet av sig för att minska. Och vem som är ansvarig för dessa avtal. Fanns det fler åtaganden än spelaravtal? Sponsoråtaganden? Andra sidokostnader? Hur jämför sig egentligen våra arenakostnader med andra klubbars? Rensa garderoberna utan hänsyn till vilka som är inblandade.

2. Alla som är/vill vara kvar och hade någonting med affärsmässiga/sportsliga beslut att göra MÅSTE vara beredda att ÖPPET redovisa sina ställningstaganden i olika situationer.

3. Om det skall komma motförslag till valberedningens förslag, MÅSTE det ut i god tid (och det är naturligtvis redan försent, men ju snabbare desto bättre) och jag KRÄVER banne mig att ALLA sådana motkandidater (liksom valberedningens kandidater) är på plats och tydligt redovisar vad de skulle kunna ha tillfört i den situation som rådde i fjol.

4. En väldigt spännande side-order skulle vara att få en redovisning av vilka styrelseledamöter i förening och i AB som har lagt ned hur många timmar på vad. I synnerhet de som vill bli omvalda bör kunna visa ett kvantitativt engagemang. Och de som står på tur att nyväljas bör redovisa (och mätas efter) vad de kan tänkas disponera för tid att lägga på sitt uppdrag. Jag vill nämligen se styrelseledamöter som agerar, inte teoritiserar. Jag misstänker att differensen mellan hårdast och minst jobbande styrelseledamöter kan mätas i hundratals timmar. Utan att veta.

5. Jag kräver minst en representant för AEG som kan redogöra för det bolagets syn på sitt engagemang i AB’t. Vi är tacksamma för det som varit, men vi vill VETA hur ni ser på framtiden.

Idrottens ställning som vida mest omskriven affärsverksamhet per omsättningskrona (face it, Bajen omsätter som en bättre innerstadsrestaurang och är bland de största klubbarna i Sverige) bygger på att vi alla KÄNNER för och ÄLSKAR vår klubb. Men det är en otrolig skillnad mellan att KÄNNA och att TÄNKA. På läktaren under match är jag själv en reptil som per definition ser alla domslut som går motståndarnas väg som felaktiga. Därför att jag kan tillåta mig det.  Där. När det gäller hur vi driver Hammarby Fotboll AB kan man inte tillåta sig sådant.  Det är lätt att tappa balansen mellan vad vi vill som supportrar och vad som är affärsmässigt vettigt.

Jag tror att många är överens om att Lasse Eriksson visade att det inte alltid är lyckat att ha en person i ledande befattning som är ”väl sedd i supporterkretsar” men inte är affärsmässigt skolad.  Många skulle nog säga att det även gäller vår tidigare VD, även om han inte precis kom in med någon hjältegloria runt huvudet.

Och varför är allt detta viktigt? Därför, kära vänner, att kapitaltillskottet som klubben behöver inte kommer av sig självt. De externa investerare som måste till – oavsett om de heter AEG eller någonting annat – vill naturligtvis se att klubben får en högsta styrning som kan se till så att vårt älskade Hammarby överlever framöver. Annars blir det inget. Smaka på den och fundera på konsekvenserna. Det är vi som kommer på måndag som har makten att få det här att hända eller inte. Väljer vi fel, tja…. U do the math.

För du är väl medlem?

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Det här kräver jag inför Årsmötet i Bajen

  1. Grönvita

    Jag är medlem och jag kommer inte på måndag. Kan inte. Vill du ha fullmakt för mig Hooooo får du det gärna. Säg bara till.

  2. Puttenyckel

    AVGÅ ALLA!!!

  3. TC

    Vettiga tankar Hoo. På http://www.barabajen.se finns en annan medlems frågor inför årsmötet. Självklarheter kan tyckas, men det går inte att vara nog tydlig i dessa tider…

  4. M Hagström

    Många bra synpunkter. Gillar särskilt punkt 2.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

