Daily Archives: mars 8, 2010

Så har det varit årsmöte…

…och bäst var den rutinerat humoristiske ordföranden, tillsammans med våra tränare som såg ut som just två frågetecken när åhörarna ville veta deras inställning till att ”ställa frågor i djupled till motståndarnas backlinje”.  Tillställningen var över på styva tre timmar med ett minimum av förvirring.  Micke Borgqvist kommer att gå till historien för sitt uttalande ”om man inte krånglar till det..så…blir det inte..så krångligt”.

Frågor som känns relevanta:

1. Varför kan inte AEG visa Bajenfansen respekten att komma och uttala sig om sina mål med ägandet?

2. Var det samma fans som kritiserade styrelsen för fallande intäkter som ville sänka biljettpriserna?

3. Var det samma Henrik som ville att all info skulle ha kommit medlemmarna stadgeenligt till handa som kuppade in sig själv i valberedningen?

4. Var det samma medlemmar som ville ha info i god tid som oförberett lanserade Salle till styrelsen?

Oavsett så är det nu vår framtid avgörs. Den pågående styrelsen i fotbollsföreningen som utser AB-styrelsen har ett genuint jätteansvar för elitverksamhetens fortlevnad. Och där spelar förstås den nysignade VD’n en nyckelroll. Han (eller hemskt gärna hon) behöver ju bara göra två saker: ta in kapital och vända till positivt resultat. Hur svårt kan det vara? Och för de som inte känner igen ironi, var den förra meningen ett exempel på sådant.

Forza Bajen Mes Que Siempre, eller vad det nu borde heta.

Categories: Uncategorized

De goda sidorna av pappaledighet

Kanske är det för att ungdjävlarna börjar växa upp som jag, denna internationella kvinnodag, skapar den här listan. Kanske är det för att ämnet nu – 17 år efter min egen första pappaledighet – börjar bli litet poppis? Jag har fortfarande (utmana mig!) det svenska finansmarknadsrekordet i pappaledighet – 18 månader varav 8 med den förstfödda och 10 med numero dos. Så jag vet vad jag talar om och har gjort utvärderingen noga:

http://www.lista.se/listor/goda-skl-att-vara-pappaledig-871/

Categories: Uncategorized

Ett manus väg till bok #2

Så: i förra veckan kom jag äntligen till målet för den första etappen på resan mellan manus och bok. Förstaversionen blev klar under onsdagsförmiddagen och vad kan man säga? Det känns alltid bra, men den här gången kanske bättre än någonsin. Det var en viktig lärdom. Jag *har* någon gång haft känslan av ”skönt att bli av med skiten. Nästa bok blir mycket bättre”. Det är inte bra. Som förläggare kan jag tycka att det rentav är respektlöst, när författaren inte lagt in ALL ansträngning för att vårt gemensamma projekt skall bli bra.

Första åtgärd efter färdigskrivandet? Att skicka ut manus till vänner och proffsbedömare för en första feedback.

Andra åtgärd? Att läsa en utskriven pappersversion själv för att eventuellt upptäcka förbättringsmöjligheterna direkt. Dom finns där, det vet jag.

Viktigt att påpeka: manusläsarna är inga yes men eller yes girls. Inga devota hyllningspersoner får (längre) plats i denna skara. Jag vet ju att jag kan skriva. Men kan jag bli bättre? Jag vill!

Så nu inväntar vi juryns dom.

Categories: Uncategorized | Etiketter: ,

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.