Fotbollsfanprotuberanser

(Jag kräks)

Nej!

Jag vill inte höra det en gång till.

Jag vill inte läsa eller FanTV-kolla in ännu en intervju med en tränare som förklarar varför det gick åt helvete. Varför i hela glödgrönvita helvetet måste vi ägna oss åt att läsa och höra detta oändliga ältande av lagets bristande kämpaanda? Visst, alla tränare har sitt mantra. Tony var, vi måste hålla historien i färskt minne och vara ärliga nu, rätt tradig han med i sitt sätt att aldrig erkänna en förlust. Det var mycket ”vi maler ner motståndet med vår överlägsna fysik, men får inte frågorna till motståndarens sjunde åttondel med oss på marginalen”. Det var det. Många ytor mellan motståndarnas spelmässiga mjälte och lever som inte utnyttjades enligt matchplanen.

Men jag måste ändå göra en jämförelse mellan Tony och Borkarövaren till Mister Tees fördel: han försökte nya grejor. Han och AP:an och Mian analyserade läget – måhända med en videoanalytiker för mycket – och försökte nya grejor! Han snackade inför matcherna, kanske litet obegripligt ibland, men karlfan hade en matchplan och han försökte tänka även under match. Han var på under matcherna och han tänkte till igen.

Jag erkänner att Borken var en fräsch fläkt när han på årsmötet skakade oförstående på huvudet åt speakerns kommentar ”kommer laget att ställa många frågor till motståndarens backlinje i djupled i år”? Vi som fyllde lokalen skrattade gott åt det.

Men historien sedan dess har ju visat att Borken uppenbarligen inte riktigt hängde med på det där alls. Fakta i målet den här våren är ju att

1. Laguppställningarna bitvis har varit obegripliga. Storken? Överhuvudtaget i truppen?

2. Taktiken och spelidén nonexistent.

3. Tränarens engagemang under match på husvagnssemesternivå.

4. FRAMFÖRALLT: HUR FÅR HAN LAGET ATT TÄNDA MOT SVAGT MOTSTÅND? INTE ALLS!

5. Variationen i spelidén är obefintlig. Motståndarna sätter fyra überdrängar på Linus, så stannar allt. Undantaget var Trelleborg när Linus inte var med. Av någon anledning funkade det då.

6. Skall vi – med våra vältränade unga grabbar – ha en nackdel av att lira mot Brage på konstgräs? Vad fan, halva laget är ju fucking uppväxt på konstgräs? HTFF har ju lirat på Kanalplan sedan dom var tio bast. Konstgräs större delen av tiden. Som Miles Davis säger i den svenska översättningen: ”Ge mig inte den skiten, man”.

Ge mig inte den skiten!

I nästa eftermatchenanalys vill jag höra tränarna snacka konstruktivt – inte onödigt detaljerat så att lede fi i Växjö kan höra – om vad som SKALL göras för att vi skall få ihop det.  Jag vill se en analys av vilka spelmodeller och lägen som funkat mot vilka motstånd och sedan vill jag se tränaren coacha sitt lag ända in i Växjökaklet.

Det här är inga akademiska fotbollskrulligheter eller Barcelonakrumbukter. Engagemang, taktik, spelidé, lira med bästa laget, få dem att ösa på.

Hur svårt kan det vara?

Ge oss ett slut på detta Vita Bergens Rondellhundar-trams. Nu!

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Fotbollsfanprotuberanser

  1. Bra rutet!

  2. Supportermöte på tisdag. Och reslutaten fortsätter obegripligen att gå vår väg. Men hur ska vi kunna slå hål Öster på måndag. Vem ska våga föra fram bollen.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

