en favoritskribent ryter till…

Den förnämliga Hanna i DN bjuder på god läsning idag. Den eviga kampen mellan å ena sidan tekniknörderi, å andra sidan innehållet som tekniken skall hjälpa till att distribuera ställs på sin spets. Som vanligt hinner denna smartbegåvade skriftställerska med att blanda in två-tre relationsvinklar i ämnet, en avpolleterad boyfriend, en inneboende och pappan. Det är riktigt fint hantverk: litet rörande, läsvärt, välformulerat och dessutom helt rätt. Familjen Öberg har just under denna period en disneyrevival – har du läst mina krönikor om Bajen eller bara Superettantabellen så förstår du behovet av verklighetsflykt – och lejonparten (höll på att skriva lejonkungen) av alla filmer finns förstås på VHS som muhuhahaaaaaa alla tekniknördar scartas in i den gigantiska dyrskärmen som gör den taskiga upplösningen och alla trackingproblem ÄNNU tydligare.

Hur många av replikerna kan du placera i rätt disneyfilm, förresten?

”anmäl mig till nästa krig”

”du är en tvär och bitter liten man”

”och vad är du – en ko?”

”jag har letat efter dig överallt – ett sånt sammanträffande… jag har undvikit dig överallt”

”så bli snäll”

”han går att lära!”

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

2 thoughts on “en favoritskribent ryter till…

  1. Det sista citatet måste vara från The Lion King. Men i övrigt går jag bet, måste vara pga att jag sett se flesta på engelska.

    Måste säga att VHSen överlevde ganska länge (eller den kanske lever än?). CDskivan är ju redan ute, eller hur?

  2. Alltså Monica, ledsen men det sista är inte Lejonkungen. Try again! Och… CD-skivan, ute? Låt mig mynta ett nytt uttryck: ”Den är inte ute, den är …kult!”

Blogga med WordPress.com.

