Marknadens smartaste tisha

Detta är en kort reflexion om smart kapitalisering på ett utbrett missnöje. Kanske kan det bara användas av Bajen, alltså Hammarby Fotboll AB. Kanske skulle Ryan Air, SEB och andra företag som ibland ådrar sig sina intressenters vrede också klara det.

Jag tänker naturligtvis på tishan ”Avgå Alla”. Exakt vem som tänkte ut den… ingen aning. Men Lasse i Bajenbutiken på Hornsgatan, liksom Göran Rickmer är misstänkta. Borken – den sorglige huvudtränaren för klubbens A-lag – är det i vart fall inte.

Bakgrunden är följande: Hammarby har en stormig tid bakom sig. Saker har misskötts på alla plan. Klubben har åkt ur allsvenskan, har djupa problem med ekonomin och har en trupp som nu inte verkar kunna ta tillvara på sin inneboende kapacitet, vilket till exempel visas av att man nästan leker ut allsvenska topplaget Elfsborg ur Svenska Cupen, men inte förmår spela på konstgräs i regn mot Brage.

Fansen vill förstås att de ledande skall ta sitt ansvar och … just det: avgå. ”Avgå alla” är en fras som ofta används inom Bajen, ironisk men samtidigt ibland djupt menad.

Häromkvällen var det möte för alla supportrar med ledningen. Missnöjet pyrde i de breda lagren. Jag var ju sur själv, för fanken. Och vad gör roliga Hammarby? Lanserar en Tisha genom klubbens karismatiska VD Åsa Sånemyr. Texten: ”Avgå Alla”.

För mig är det få företeelser i Sverige som kommer undan med det. Och det är ett mentalt styrkebesked att man vågar göra nåt sånt här. Det enda som kan toppa det är om Janne Friedman eller Äpplet – två av de som styrde Bajen in i den kris vi nu upplever – skulle komma i tishor med texten ”Skyll inte på mig. Jag har avgått”.

En liten upplaga av tishan finns nu att tillgå i Bajenbutiken på Hornsgatan. Jag köpte själv fyra igår. De kommer alltid väl till pass.

Och kvittensen på att idén är briljant kom bara några timmar senare när två av sveriges vassaste ekonomijournalister – den ene MFF:are, den andre en mas utan kända klubbsympatier – kastade sig in i butiken. ”Avgå Alla” är ju en tisha som kommer väl till pass i Svenskt Näringsliv idag.

Och det var i Bajen, kom ihåg det, som den uppstod.

Hatten av!

Annonser
Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

3 thoughts on “Marknadens smartaste tisha

  1. Ja det var verkligen ett vågat kast i dessa bistra bajen-tider men det verkar som om det gick hem ?

    Ett visst mått på självkritik är alltid bra

  2. viktor

    hej,
    roligt. om jag inte missminner mig är det brage som är laget för den långe masen.

    mvh/viktor munkhammar

  3. Brage?

    Gaaaah! Fattades bara det!

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: