Hela Hammarbyhavet stormar

Jag blir alltid lika häpen när jag ser kattrakandet bryta ut i ideella föreningar. Jag har ju varit inblandad i ett par stycken. Som färsk nyexad blev jag invald i styrelsen för S-E-Bankens jazzdiggarförening, eftersom den behövde ungt blod. Tjena. Ordföranden, frid över hans minne, och sekreteraren förklarade för mig redan första mötet att det inte var någon idé att tycka någonting öppet, för programmet var lagt. Och sådär har det fortsatt.

Makt korrumperar, så enkelt är det bara. Om det så bara är vice ordförandeposten i Knäckebröhults Bridgeförbund, finns det naturligtvis flera som är intresserade. Ofta är de bara intresserade av titeln. Ibland även av att göra saker och då kan det ta hus i helvete. Jag minns när ordföranden i vår bostadsrättsförening bläddrade ilsket i papperen efter ”befattningsbeskrivningarna” där det skulle stå att han fick bestämma, inte att saker skulle beslutas genom omröstning. Jag tror att saken gällde att han ville binda boräntan på fem år på störtbilliga åtta procent…

Det var stelt i trappuppgången ett tag därefter. Tills räntan halverades och halverades igen…

Många som önskade sig makten, avgår illa kvickt när de ser dess baksidor. Ansvar, till exempel. Otacksamhet, likaså. Allvarligt talat – när faktakollen spricker som den gjorde igår eftermiddag i Hammarby hos de som tyckte starkast, blir man mörkrädd. Och klart som fan att folk avgår. Jobbet blev tungt, äran uteblev men känslan av att ändå ha vunnit och stått på toppen ett litet tag finns kvar. Enklast att avgå och sedan skylla på ”förändrade förutsättningar” ”hot från mörka falanger” eller ”tid för familjen”.

I morgon är det styrelsemöte i föreningen. Utgången av det kan väl ändå bara bli en. Och sedan kör vi ett varv till.

Jag önskar mig innerligt att föreningen och klubben så småningom kommer upp på någon sorts arbetsronivå igen. Men dit är det antagligen långt.

Fast saker får förstås tas i prioritetsordning.

Först skall vi behandla Linus så väl som möjligt och se om Genoa eller någon konkurrerande budgivare kan vara intresserade av att fortsätta kontakten. Går det bra skall vi fortsätta på ägarbytesspåret och går det inte bra skall vi också fortsätta på ägarbytespåret. Vi skall låta Åsa & Co jobba vidare så gott det går.

Men jag skulle också gärna se en rutinerad revisionsskara ge sig in i Bajen för att reda ut vad som egentligen har hänt. Ryktena om smutsiga agenter, märkliga kickbacks, bonusar åt fel håll och så vidare har länge grasserat på forumen och om vi kunde gå igenom allting en gång för alla och skriva historien så nära sanningen som överhuvudtaget möjligt, vore mycket vunnet. De senaste åren har ju varit helt igenom galna.

Men innan dess, alltså en rejäl batalj. I den kan ju alla beskyllas för att vara bovar. Om jag inte missminner mig så är även DU inblandad. Jo, i alla fall om du är Söderkis, vilket ju alla riktigt intresserade supportrar är. Hurdårå? Jo, om Hallenius säljs, ökar Söderkisars förmögenhet eftersom föreningen alltjämt har rätt till del av alla reavinster inom femårsperioden. Så indirekt, som medlem….gynnas du. Smaka på den. Du och Apel och Cabrera i samma båt. Hur tänker du kommentera det när Robert Laul ringer?

Bajen Aid – vilka kålsupare! Dom hade ju tänkt gå in i Hammarby och köpa aktier. Klart att dom vill att Bajen nästan skall konka så att dom kommer in så billigt som möjligt. Jag tillhör naturligtvis också den skaran, eftersom jag tänkt gå med i emissionen. Kanske rentav investera mina smutsiga Transferkorgspengar… hua.

Jag ironiserar alltså. Men … liksom alla som varit litet aktivt inblandade de senaste fem åren så tycker jag egentligen att alltsammans är skittråkigt.

Det som håller andan uppe är förstås tanken på allsvensk premiär, kanske några år bortom invigningen på Nya Söderstadion, sådär 2015 när mina fotbollsknattar ur High-Five, Hammarby P-95-5 som det hette då, gör entré till folkets jubel: Conrad, Pelle, SimDal, Julle, Amin och allt vad de som fortfarande är kvar i klubben heter.

Eller vad säger du? Det är tufft, men som Bajare har vi alltid Eyes on the Prize. Och är bäst ändå. Även om vi just nu mest är bäst på att göra bort oss i pressen.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

6 thoughts on “Hela Hammarbyhavet stormar

  1. Grönvita

    Rutinerad revisionsskara? Föreningen har väl förtroendevalda revisorer redan. Eller vill du ha en hel haverikommission?

    Hoppas innerligt Åsa får den arbetsro du skriver om. Annars kommer vi aldrig vidare och hon blir bakbunden på heltid med allt annat än att fortsätta sanering och byggande av ordning och reda i klubben. Sug på det där sista, inte direkt vanligt i vår klubb om man säger så, men oj så nödvändigt.

    Jag tror också det tar ett par år innan vi kommer på banan och blir så proffsiga som vi drömmer om att vara. Då kan dina och andras knattar få bli hjältar på nya arenan. Det är då vi över ölen före match snackar om den gamla goda tiden och redan har glömt hur sjukt det var.

    • Jodå, kära Grönvita; jag vill ha en haverikommission. Inte någon anställd revisor utsedd av whoever runs what we call ”Hammarby” utan en Clint Eastwood-meets-Wolverine-typ av snubbe eller snubba. Eller fem.

      • Grönvita

        Inga-Britt Ahlenius lär vara ledig. Där ligger Clintan i lä.

  2. Carl

    Tror du har fel angående Söderkisar även om jag tyckte det var en kul poäng. Söderkisar och övriga köpte in sig i befintlig trupp. Hallenius tillhörde inte Bajen då så det blir inga pengar där. Rätta mig gärna om jag har fel. Villkor och anvisningar var ju rätt luddiga.

    I övrigt, väl skrivet!

    • Jag är litet rädd för att jag har rätt, Carl. Jag tror vi köpte in oss i a) hela truppen men också b) alla som kom att såväl förvärvas som säljas under femårsperioden. Men detta måste förstås kollas upp.

  3. Carl

    Oj, ja det bör nog kollas upp. Det var inte så jag uppfattade det hela. Då är det ju ett helt sjukt upplägg. Nästan så att jag har svårt att tro på det men jag vet ju att du är mer påläst så jag får böja mig. Å andra sidan är detta en liten sjöbris i jämförelse med den senaste affären. Håhåjaja. Ännu en sömnlös natt. Undrar vad jag ska göra för pengarna om du har rätt? 😉

Blogga med WordPress.com.

