Så var det dags igen

Det skall bli extra årsmöte  i Hammarby Fotboll och som vanligt surrar luften av rykten. Inte minst diskuteras ”kuppning” av ljusskygga kandidater som förmodas vilja närma sig styrelsearbetet helt utifrån önskemål om egen vinning. Eller åtminstone för att inte göra det ”riktiga bajare” vill att man skall göra i en styrelse.

Jag tycker att Avgå Alla-tischan sa allt. Vi bor i Sverige och här duger ingen, geddit? Så fort någonting går oss emot, skall ALLA AVGÅ. Enkelt och rättframt. Och om man stött sig med tillräckligt många så bör man akta sig för att ens utnyttja sina demokratiska rättigheter och närvara på mötet.

En bajare är ett party. Tre bajare är ett kuppförsök. Tio bajare är ett upplopp och i förlängningen fotbollens död. Tusen bajare som bränner bengaler på fotbollskanalerna är festligt, fullsatt och stämningsfullt. Och ”bra teve”.

Men jag kommer bort mig. Ett av kuppryktena rörde vår tidigare VD Åsa. En förnuftig person – såvitt jag kan bedöma har hon skött sig så gott det gått under något som måste betecknas som VD-perioden från helvetet.

Ryktena gjorde gällande att hon skulle låta sig kuppas in i styrelsen under mötet  och dessutom på dolt uppdrag av två inte alltigenom populära personer i bajenland. Låt oss kalla dem P & F. Eller A och Å. Eller Piff & Puff, för det som är intressant är inte att vissa är arga på den ene eller den andre utan att ha alla fakta på handen. Utan att Åsa som visat integriteten att avgå när styrelsens beteende inte ens var på knattelagsnivå, skulle göra sig till hund för ett ben av okänd kvalitet och låta sig ”kuppas in”. Jag är bergsäker på att de flesta av oss skulle hälsa henne välkomna genom huvudentrén om hon fick för sig att återigen vilja förstöra nattsömnen med ett Bajenengagemang.

Alla försök att ha makt i Bajen har ju något av legenden om Ikaros över sig. När man flyger för nära solen, smälter vaxet och man störtar.

(Det är bara den där AEG-juristen som käkat sina asbesttabletter varje dag och får sitta kvar utan att någon berättar för honom att de vet var hans hus bor. Killen som stoltserade på senaste supportermötet med att ha suttit i styrelsen sedan AB’t bildades utan att någon av oss som var där hade civilkurage att kasta det första ägget – killen är ju med sitt aktiva eller inaktiva beteende i styrelsen medskyldig till ALLT som gått åt fanders i Hammarby – kostnadskostymer, avtal, märkliga försäljningar… allt! )

Men åter till Åsa. Jag messade henne och undrade hur det kändes inför kuppen. Och fick följande svar.

Hej!
Jag kommer inte kuppas in i någon styrelse. Det kan jag lova. Kanske att jag någon gång i framtiden skulle vilja engagera mig i Hammarby igen men det skulle i sådana fall vara på demokratisk väg eller via en rekryteringsprocess. Vi ses på mötet! /Åsa

 

Så. Nu får kupprykten spridas om någon annan.

 

Vi bortser från

 

 

Categories: Bajen, Hammarby, Södermalm, Ungdomsfotboll

Inläggsnavigering

One thought on “Så var det dags igen

  1. slumpen

    Hooo,
    Bra jobbat.
    LL

Blogga med WordPress.com.

