Låtskrivare eller författare #2

Jenny tar upp diskussionen om vad som är finast, Låtskrivare eller författare i ett inlägg här. Hennes slutsats är att det ena eller det andra inte är finare och att det är dags att sluta döma.

Jag håller med, helt och vill dessutom lägga till: Det handlar ju inte om fult och fint, högt och lågt utan om format.

Jag råkar ju vara både- och. Författare och låtskrivare, alltså. Vissa av mina teman lämpar sig utmärkt för låtar, andra blir bra böcker. Några teman har faktiskt blivit litet av varje. Om du läser mina MickeNorell-böcker, och speciellt studerar hans hustru Sara, får du ungefär samma känsla som när du lyssnar på ”Det är mycket nu men det blir bättre sen” med Crash & Burn Blues Band.

Att skriva en roman av ”Här vilar en man med potential” skulle bli för tungt. Men stänk av ”Det får kosta att ligga på topp” hittar du nog litet varstans i mina böcker. Och låten Bajenfarsa är en musikalisk version av å ena sidan romanen ”Dödens Planhalva”, å andra sidan knattefotbollssatiren ”Toppa för att krossa”.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Låtskrivare eller författare #2

  1. Jag kan bara hålla med tillbaka. Det där med olika format är något jag också funderar på titt som tätt – inte minst för att jag oxå skriver en och annan låt ibland. Tänk om det här som jag vill uttrycka just nu skulle bli ännu bättre i ett helt annat format. Och tänk om jag egentligen är ett underbarn-übermensch-supergeni i något format som jag inte har upptäckt än 🙂

  2. Det kan mycket väl tänkas! Jag glömde förresten att jag har ytterligare en variant på det skrivna – poesi. Det där med städa undan på kontorets diskbänk blev ju ett poem. Som t o m har spritt sig till AdLibris huvudkontor, minsann!

Blogga med WordPress.com.

