Tusen steg framåt, tusen ett tillbaks: 4F #3

Blogginlägg med den kryptiska koden 4F #x handlar alltså om hur man på ett halvår med mycket möda och en god plan helrenoverar en författarkropp som ställt in sig på att överleva en rejäl hungersnöd, och förbereder den så bra som möjligt för Stockholm Marathon 2011. 4F står för ”Fet Författares Färd mot Formen” och hur har det då gått med färden såhär långt?

Julledigheten är inte den optimala viktminskningsperioden, även om träningstillfällena är många. Så sedan det senaste blogginlägget har det idrottats en hel del, men vikten har ökat och är i skrivande stund 102% av utgångslägets. Vi skall fortfarande ned till ca 83% för att vara nöjda.

Men träning har det faktiskt blivit – flera löprundor och skidåkning varje dag under julveckan i Orsa Grönklitt. Just nu tror jag att jag tillhör den där märkliga gruppen av personer som går under kategorin ”Fat but Fit” – har faktiskt vuxit så långt i midjemåttet att jag nästan inte kan bära den BREDA kostymen – men fixar med ett minimum av problem ändå att lira inomhusfotboll i en timme. För tjugo år sedan skrattade jag åt gubbar som hade såna här prestanda. ”Hur kan det där gamla fettot röra sig så hastigt utan att få hjärtinfarkt”. Nu skall jag ta mig därifrån, ner till en elegantare och mindre slitsam matchvikt och hålla mig där. Idolen och förebilden heter John och jobbade på Folksam under några av mina år där. En glad gamäng, tidig fyrtiotalist, som deltog med liv och lust i alla innebandy och inomhusfotbollsmatcher trots sin relativt höga ålder. Vi andra var ju bara hälften så gamla men han hade mer kondis än de flesta, var snabbare än många trots att han alltså då var runt de sextio och ”av medellängd”.

Med på resan är farsans två käpphästar: man kan det man vill och den som övar mest blir bäst.

Första etappmålet: två långpass, två kortpass löpning i veckan och ett fotbollspass. Minska vikten med 7 kilo fram till slutet av februari då familjen åker på en riktigt trevlig alpinresa i västerled. Klarar jag det? You Bet. Eller?

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Blogga med WordPress.com.

