Kevius Mandat kaliber DumDum

Det fanns inget utrymme alls. För någonting. Den kortvuxna kvinnan med kongenialt lightblonderad nymoderat framgångsfrisyr höll det dödliga vapnet riktat mot mig samtidigt som hon väste ”jag förstår din oro”.

En limousin på väg mot Stadshuset passerade där vi stod mitt i Södermalmsblasket och i dess nyvaxade sidor såg jag för en sekund en reflexion av mig själv: en orakad, sälformad, träningsoverallklädd man med ett boll- och kon-nät slängt över axeln. Slitna träningsdojor på fötterna och en (utanför reflexionen) bucklig Ford med femton liter kvar i tanken på parkeringsplatsen.

Jag halade upp min sista tusing. Min favoritsedel för närvarande.

– Fattar du att jag inte kommer att kunna pröjsa mina fotbollsknattars middag efter turneringen när du tar pengarna av mig?

– Det här är en Kevius Mandat kaliber DumDum, väste kvinnan. Politikens mest dödliga vapen. Hit med kosingen. Men jag förstår din oro, och vill belysa att det finns en repressiv tjänsteoutlet, en snuthäck alltså, sextio meter bort. Gå dit och utnyttja dina medborgerliga rättigheter om du har a) lust b) ett kreditkort som täcker anmälningsavgiften.

– Men, fan, det där är ju pengar som mina knattar har gnetat ihop med att sälja kokosbollar och dessa djääävla salamikorvar, försökte jag.

– Jag förstår din oro, väste kvinnan.

– Har du något alternativ för vår efterturneringenmiddag?

– Har du jobbat på privata sponsorer? Det går inte att bara passivt tro att gamla förutsättningar gäller, luta sig tillbaka och … hoppas på nån kommunistisk tomtedjävel med grötkomplex.

– Jag har lagt 20 oavlönade timmar på laget den här veckan. Och vi har som sagt sålt allt som säljas kan, och dessutom fått in järnaffären på hörnet som sponsorer. Dessutom har vi redan tagit in pengar från föräldrarna för att finansiera bättre inomhustider. Visste du att Stockholms fotbollsknattar har färre kvadratmeter till sin disposition inomhus än BURHÖNS enligt EU-reglerna?

Mina tinningar bultade. Södermalm växlade mellan magnesiumeldvitt och gråslask

– Jag vill belysa att alla kommuner inte har gratis inomhustider…..

– Börja inte snacka belysning. Har du sett en grusplan med fungerande belysning någon gång?

– OKEJ, då. Vet du vad?

– Nä?

– Jag SKÄNKER dig härmed en femhundring. Jag förstår din oro och jag vill inleda en dialog om hur du kan finansiera dina knattar ändå.

– Men du tog min tusenlapp?

– Att jag tog din tusenlapp har med prioriteringar att göra. Men nu skjuter jag ju till en femhundring ur min reserv. Är du inte tacksam då?

– Ge mig min tusing.

– Jag varnar dig. En Kevius Dum-Dum är inte att leka med…..

– Grmmpf

– Vad gör du med den där konen? NEJ! Inte där!

– Muckar du med en ideellt arbetande sportförälder, muckar du med alla.

Och som på ett givet tecken kom de från alla håll. Och de var många. Hundratals. Tusentals. Av rånaren fanns snart ingenting kvar. Och några år senare, upplöstes hela hennes parti.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Kevius Mandat kaliber DumDum

  1. Calle

    Strålande expose över frågan!

  2. peter

    Vad sägs om det här planerade initiativet?
    Den 15e februari sammanträder tydligen idrottsnämnden. Vi som inte alls gillar neddragningen träffas utanför stadshuset och
    A. Kränger sponsorpaket,
    B. Säljer lotter, vilka jävla lotter som helst
    C. Säljer kaffe och bulle för typ 200 kr st.
    D. Salami, 800 kr
    E. Och en unik storsäljare: Vita strumpor i 10-pack, endast 990 kr.

  3. Grönvita

    Det sägs att vi har de politiker vi förtjänar.
    Ibland undrar man verkligen.
    ALL heder till alla som jobbar med ungdomsidrotten!

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

