Klädernas retorik

Det blir litet upphetsat här och där i cybervärlden när Svenska Handelsbankens Per Elcar går ut med ett internt brev om klädkod.  Men jag klandrar honom inte alls. Det finns en unik retorik i varje arbetssituation som även gäller finansbranschen. Man åker knappast till Sweden Rock i kostym, hur förtjust man än är i den lilla kritstrecksrandiga. Man går i kongeniala gångkläder till Söderstadion och när man ställer sig på Stampens scen för att jamma blues har man också tänkt igenom saker och ting. Svenska jazzmusiker var på 90-talet absolut sämst i världen på att klä sig elegant inför publiken och blev ofta underskattade av internationell publik av detta skäl.

Som författare och förläggare får jag klä mig hur jag vill, men jag känner ändå någon form av förväntningar kring hur det skall vara. Många män i min situation väljer jeans, polo eller slipslös icke-finansskjorta och en helt okej kavaj. På Stadsbiblan i Västerås i måndags fick jag frågan av en åhörare: har alla författare en Oscar Jacobssonkavaj i garderoben. Jag visade honom min tigeretikett och fick ett… ”ja, och så är det de som väljer mindre exklusiva märken, ja” i retur.

Skägg eller inte? Långt hår eller inte? Ring i örat eller ej? I sådana fall stor eller liten? Det är komplicerat att befinna sig i många olika branscher.

Hur tänker du?

 

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Blogga med WordPress.com.

