Bokrecension: En äkta Bajenbok

Jo, till sist, efter alla välmenande ”jag vill ju köpa boken, men det passar inte just nu”-historier kom jag ju över Robban Ljungs ”Allez, Allez Socialgrupp Tre” i helgen. Jag menar, står man och signerar böcker med en stinn kabinväska på Bajenshopen kan man inte gärna gå därifrån med mindre än att man har gjort sitt. Så jag köpte TVÅ årskort till Hockeyn, Robbans bok och det senaste historieverket om Bajen.

Robbans bok är en riktig knytnävssmäll och naturligtvis obligatorisk läsning för alla som vill förstå den brokiga och bullriga bajenkulturen. Språket är vårdat, rakt och utan litterära anspråk. På ett djävligt bra sätt. Vi följer helt enkelt Robban genom livet och får så småningom även se läktarkulturens framväxt genom hans ögon.

Dramaturgin är även den pang på. A till Ö, liksom. Och att Robban har ett tufft liv bakom sig, det behöver man inte tvivla på ens efter det första kapitlet. Men det är egentligen inte någon tuffingbok i första hand, utan som jag ser det en känslosam uppgörelse med uppväxt och ”slyngelår”.  Det bästa vore naturligtvis om den kunde få spridning via t ex det sociala som läsning även för unga hårda män på väg att spåra ur, eftersom det a) skulle ge dem en bra och relevant läsupplevelse b) skänka hopp i eländet.

För den som skärper sig, behöver inte spåra ur. Det går att ta sig ur även extremt jobbiga första år. Jag är glad att Robban gjorde det, och att han delar med sig av sin uppväxt.

Stöd Robban och köp och LÄS boken. Om inte annat för att förstå varför du är så lyckligt lottad som får tillhöra Bajenfamiljen.

Categories: Uncategorized