Vänner och signerade gratisexemplar del två

 

Den här grejen skrev jag till denna blogg för näranog fem år sedan. Och diskussionen dyker ständigt upp. Skall man ge bort böcker på releasepartyn? Skall man ge bort böcker till vänner? Svaren är lika många som antalet författare på jorden.  Jag och Kalla Kulor Förlag svarar ett rungande nej på den frågan. 

– Tjena, hörde att du släpper en ny bok i nästa vecka? säger den halvavlägsna bekantingen när vi krockar på Stureplan.

– Stämmer, skitspännande, säger jag. (Jag skulle kunna ta en kvart av den tid som ingen av oss har för att förklara exakt hur upphetsad jag är, men inser att det är mer information än den här killen behöver. )

– Hördu, jag skulle kunna tänka mig ett fringisexemplar, signerat förstås, säger vännen nu och ler för att jag verkligen skall förstå vilken ynnest jag beviljas. Och sedan kommer det: inte för att jag läser så mycket deckare…

 Skulle du verkligen det? frågar jag, men märker  – sånt går fort numera – att den ironi som fortfarande plaskar mot mitt gomsegel har sköljt över honom och förbi. Utan att lämna några spår.

– Ja då, ler han. Alltjämt i drygt godmodig ”jag beviljar dig mitt intresse”-inställning-

– Kul, vi hörs! säger jag och hastar vidare med en onödig förklarande blick mot manchetten. (Yeah, right…Jag som inte ens bär något armandsur denna casual friday. )

Ja, jösses. ”Har du blivit rörmokare? Fan, jag skulle kunna tänka mig att du får komma hem till mig och rensa muggen nån fredagkväll. Gratis. Jag förstååår ju hur stolt du är över att kunna beröra människor med dina verk, det går ju litet utanför den rent monetära tillfredställelsen, eller hur?”

En tidigare kollega, vi kan kalla henne Peppiga Bettan, gav mig tidigt i förlags- och författarkarriären balls att hävda att riktiga vänner agerar precis tvärtom. ”I våra kretsar, när någon gör något kreativt så hänger vi alltid först i kön vid vernissagen eller vad det nu är och liksom bara strömmar in och köper grejor, så att alla andra hajar vad djävla bra det är”, sa hon.  En skön vändning, typiskt Bettan.

Så nu är det sagt. Och om du missade andemeningen, så är den: ”Om du är min vän – be inte om ett signerat gratisexemplar – köp fem, läs ett och ge bort resten med dina varmaste rekommendationer. ”  Positiv energi kan inte förintas, den omvandlas bara till ny och bättre positiv energi. What goes around, comes around som dom säger i Klöver Kungar.

Förlaget har nu i maj 2012 funnits i snart elva år och givit ut 110 titlar av snart 50 författare. Vi har aldrig givit bort böcker på releasepartyn. Däremot försöker vi bjuda på annat , trevliga omgivningar, dryck – alltid har ölen och vinet runnit på våra tillställningar. Vi brukar räkna med samma förbrukning som teknologerna gör på sina ex-öl. Och sedan dubblar vi mängden. Och vi serverar alltid chilinötter. Om det inte är Caroline Engvall som släpper bok, då blir det hennes egna chokladbollar i stället. Och vi har alltid levande musik. Nästan. Om inte en kändis-DJ med koppling till författaren är närvarande.  Men skänka bort böcker till de som mest vill ha boken, som får den först och (bokhandeln får ursäkta) under de trevligaste formerna? Egentligen borde en bok aldrig vara DYRARE än på releasepartyt.

Men vi säljer boken billigt på releasepartyt i stället och säger i Bettans anda: ”Är du min vän, köp fem”.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

One thought on “Vänner och signerade gratisexemplar del två

  1. Ges verkligen böcker bort på releasepartyn? Det förvånar mig mycket i så fall. Först ska det bjudas på dricka och snacks och kanske underhållning och sedan ska boken GES bort… Eh…
    Men jag har bara varit på ett enda releaseparty och det var här i Holland. Inte snack om att ge bort böcker där inte.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

