Född: En ny bokhandelsjätte?

Det har glunkats ett tag om ett samgående mellan Akademibokhandeln och Bokia och nu har DI det stora scoopet om att det blir av. Sveriges två största analoga bokförsäljningskedjor går alltså samman, om nu konkurrensverket ger sitt godkännande. Att konkurrensmyndigheterna som ser mellan fingrarna med allt som Bonnier gör skulle stoppa affären får man väl hoppas är moraliskt uteslutet?

Min spontana reaktion blir den här.

Inräknat alla former av bokförsäljning borde den nya jätten få en marknadsandel under 50%. Det är stort.

Motiven för affären är en blandning av defensiva och – hoppas vi – offensiva.

Viktigast är förstås lönsamheten Enligt DI förlorar Ackis drygt 10% av sin omsättning, dvs runt 100 miljoner kronor och Bokia ungefär lika mycket (franchisebutikerna ej inräknade) fast på en mindre omsättning. Ett samgående MÅSTE någonstans skapa rationaliseringsvinster. Det skulle vara intressant att få ta del av riktiga räkenskaper för kedjorna för att se var de skall hittas någonstans.

Med samlade förluster på 150 miljoner kronor och en omsättning på 1.5 mkr och sammanlagt 800 anställda på 135 butiker är det inget solklart rationaliseringsjobb som kan rädda läget.

Att spara 200 miljoner kronor (för att skapa någon lönsamhet också) på 800 anställda kräver att långt mer än hälften av personalen sparkas. Nej, kanske kan man gissa att det går att spara in 10% av den samlade styrkan, dvs 30-40 miljoner kronor. Men mer blir det inte där.

Lägga ned butiker? Tja – någon rationaliseringspotential hittar vi säkert där. I Västerås – för att ta ett exempel – finns två centralt belägna Ackis och en Bokia. Därtill ytterligare en Bokia i köpcentrat Erikslund. Samtliga butiker är stora och fina och det säger sig självt att alla inte kommer att behållas. Och sådär ser det nog ut på många ställen. Fast långtifrån alla. Kan man spara in var tionde butik? Tio butiker? Kanske. Beroende på yta handlar det om 15 miljoner i besparingar. Nu har vi kommit en fjärdedel in i besparingskampanjen.

Marknadsföringsbesparingar. Jag har ingen aning om hur mycket kedjorna lägger varje år på reklam. Men det borde ju finnas några miljoner att hämta här.

Logistik? Vi som minns övergången till SAP och Norrköpingslagret för Ackis kliar oss skeptiskt i huvudet åt detta argument. På lång sikt bör det naturligtvis finnas besparingar. Men kortsiktigt? En utmaning för de som skall leda gruppen.

Inköpsbesparingar? Några procent till måste en jättehandlare kunna pressa priserna. Men det är inte DÄR som pengarna finns. Tro mig. Jag är förläggare och vet vad jag talar om.

Så: det måste helt enkelt vara på SÄLJ-sidan som den här affären skall bli bättre. En större enhet som kan göra djärvare och bättre och större affärer. Att tjäna mer pengar genom att öka försäljningen borde vara den rätta vägen.

Det stora hindret: kulturerna. Förstås. Jag känner många i bägge kedjor, både på central och lokal nivå. Förträffliga människor. Sluga och trevliga inköpare, smarta bokhandlare. Välvillig och effektiv stabspersonal. Men de resonerar inte särskilt lika. Ett Bokiainköp görs annorlunda än ett Ackisinköp. Här har inte minst ledningen en stor utmaning. En, på ren svenska, djävla helvetes utmaning.

För: VILKEN profil, vilken inriktning skall gälla i de nya butikerna? Centralstyrning är en dålig idé, det vet vi. Att låta tusen blommor blomma ger å andra sidan inga samordningsfördelar.

Det är här lönsamheten skapas. Vem är visionären som skall komma på hur den analoga boklådan skall drivas?

Tills vi hör mer om hur man tänker sig den detaljen… lämnar vi juryn ute.

Annonser
Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

One thought on “Född: En ny bokhandelsjätte?

  1. Ägarna borde tagit en kopp kaffe med dig innan de gav sig in i denna affären.

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: