Därför tar sig Bajen till Allsvenskan 2013

En uddamålsseger mot tabelljumbon borde kanske inte vara så mycket att glädjas åt egentligen, men alla riktiga Bajare vet att det är just DE matcherna som vi har svårast för. Alltså ser jag det nästan som en sexpoängsseger, eftersom det visar att vi FAKTISKT kan prestera mot lag som är väldigt mycket sämre på papperet. Behöver jag säga Gefle hemma 2005? Eller Trelle hemma 2004? Eller den där förhatliga matchen mot Örgryte? Och Superettan har ju varit rena tjatfabriken när det gäller att banka in lärdomen ”Matcher vinns på planen, inte på papperet för HELVETE”. Nu vann vi – med uddamålet och bud på väldigt många fler – en match på planen också. 

Jag vet att alla som kan nåt om Bajen har lagt ned tankarna på kvalplatsen och jag vet att uppfattningen i Bajenlandet att det där försmädliga tåget har gått. Igen. Men jag vill ändå påpeka några saker för ordningens skull och kom ihåg var ni läste dem först om det fungerar. 

1. Först en allmän observation: Om vi är tillräckligt intresserade av att göra jobbet, går tåg – även avgångna – att springa ikapp. Behöver jag säga SJ och tågproblem? Jag tror att även lag som BP kan få det nervöst på slutet och att banfel, elproblem och ”andra förseningar” kan stoppa tåg från såväl Grimsta som Halmstad. 

2. Sedan en statistisk observation. Varje match är visserligen unik. Men någonstans måste väl ändå skiten fördela sig jämnt över Superettanklubbarna? Vi hade litet extra flyt under de första matcherna och t ex Halmstad hade det tufft. Sedan dess har vi underpresterat av en mängd skäl och Halmstad klarat sig bättre. Alla klubbar klarat sig bättre förresten. Om det finns någon fotbollsgud och hen är rimligt objektiv, är det BAJENS HÖST nu. Och just nu skiljer det SEX djävla poäng mellan oss och kvalplatsen. Kom inte och säg att det är omöjligt. 

3. Mitt nästa argument är våra nya spelare. Den nya centrallinjen med Guldborg, Ledgerwood och Adelstam är naturligtvis inga frälsare. Det är inte som om vi fått Stoor, Petter Andersson och en Charlie Davies i form. Förstås. Men de är bra nog för att lyfta laget, det såg vi tydligt igår. Och de bidrog klart bättre på sina positioner igår än tidigare – ursäkta Theorin, Dahl och Sculer/Castro – startspelare på samma positioner. Guldborg är både en pitbull i sitt eget agerande och en trygghet för Max att kunna använda sina offensiva kvaliteter. Och ingen djävel kommer att hitta någon yta mellan mittfält och mittbackar att laja in bollarna på med Ledgerwood på planen. Adelstam rör sig som … en rutinerad forward. Mitt bet är att han nätar två gånger mot Frissyriska nästa helg på Jallavallen. 

4. Ett givet argument är våra tidigare spelare. Alla kan inte alltid ge allt, men visst finns potentialen där. Stor-Max har bara börjat komma i form. Småskadedrabbade Rynell har minst trettio procent kvar att ge. Minst. Baggio har tappat i prestation de senaste fem-sex matcherna och kan väsentligt mycket mer. Lallet skall vi inte snacka om. Han har visserligen baljat friskt i år, men med den energin finns mycket kvar att ta av. Jag tror att han kan bli minst 50% bättre. Summan av de fria ytor som han skapar åt sig i varje match – men inte får passningar till – är ungefär lika stora som summan av de utrotningshotade regnskogarna i Sydamerika. Och summan av de chanser som han oturat sig på med minsta möjliga marginal är Lågt Räknat tio-femton mål. Sinan – tyvärr avstängd i en match där han verkligen skulle ha behövts – har fått tillbaka lusten, det syntes igår. Han och Adelstam kan göra finfina saker tillsammans under resten av hösten – enda sättet att få bollen av Sinan är ju att en håller och en sparkar ned honom. Kan han bara ta ett steg till i de offensiva löpningarna blir han ett hot i den interna skytteligan. 

5. Det finns en vilja och en samling i Bajenland just nu som jag inte känt på djävligt länge. Bajen Fans är helt plötsligt en superproffsig organisation som växer och växer. Vi har investerare som faktiskt stoppar in äkta skattade pengar i klubben. Vi har en styrelse som håller huvudet kallt och samarbetar internt. Vi har en ledning som ger alla intryck av att vara rätt man på rätt plats. Och en tränare som inte ens backar från skrikande fans på Söderstadion, tvärtom. Slutsats: vi har kämpat rätt länge med det här och vi FÖRTJÄNAR en Hollywoodupplösning på den här Superettan. Jag ser gärna att det är Bojassén som skjuter upp oss i Allsvenskan med säsongens sista djävla spark på assist från Hopf. Traditioner är fint och det gamla ordspråket ”Klart att allt går åt helvete. Men det kan faktiskt lika gärna gå bra” skall inte underskattas. 

6. Det är dags för lagen omkring oss att få litet oflyt. Jag vill gärna att ödet täpper till truten på den där gnagaren som kaxade sig mot vårt U21-lag för någon vecka sedan. Jag vill att alla skall kunna se att det var med hans rekrytering som det vände nedåt för Grimstapojkarna BK. Och Öster. Seriöst? 

Vi är ju faktiskt sexa i tabellen. Två vinstmatcher mer än motståndarna så är vi på uppflyttningskvalplats, Hungriga Hammarby mot ett kuvat gäng på väg ut ur Allsvenskan. Sug på den! 

Avslutningsvis vill jag be dig, käre Bajare (för du är bajare oavsett om du vill eller inte om du läst hit) om en tjänst. JAG är nämligen OCKSÅ sexa i en tabell. Min debutroman (huvudpersonen i den är för övrigt Söderbo och assisterande knattetränare i Bajen) EN JAGAD MAN är just nu med i en tävling om att bli ljudbok. Gå in på den här länken och klicka på/rösta på EN JAGAD MAN och du skall ha min eviga tacksamhet. 

Vi ses i Södertälje! /Hooooo

 

 

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

