Efter motgång kommer fiasko, kommer….?

”Det här är ju en match som Bajen bara ska vinna” twittrade Gurra. 

”Ja” svarade jag. ”Låt oss då hoppas att den spelas på papperet och inte på gräs, för där går ju ingenting någonsin som det ska”

Jag såg inte matchen. Jag satt hemma vid köksbordet och stirrade fånigt på direktrapporteringen, med de utmärkta, helt briljanta kommentarerna från Bara Bajen i högtalarna. Fyfan vilket slöseri med tid. Men man tror ju sällan det. Bajen är värre än McDonalds på så vis. Man går dit, man tror att det skall bli gott och sedan går man från matchen – eller restaurangen – med en olustkänsla och liksom smuts i magen. När det gäller McDonalds har jag numera som årligt nyårslöfte att inte käka där. För det räcker ju så gott med mitt Hammarbyintresse. 

När det gäller matchen igår snurrar mina funderingar mest över laguttagning och uppställningen. Och hur man tänkte där i den situation som vi är nu. Och det är såna dagar som jag är tacksam över att jag inte är heltidsanställd på klubben. 

Men jag funderar såhär: 

Vad hade vi att vinna igår? 

* Självrespekt efter en rätt slirig period i serien. 

* Möjlighet till fler träningsmatcher som gällde någonting i vår. 

* En finfin insats a la 2010 och litet hopp och glöd i Bajenkretsar. 

Vad hade vi att förlora? 

* Man kunde förvänta sig en hårdför match. Om våra sista hela kvalitetsspelare, Adelstam, Guldborg till exempel, inte var riktigt krya fanns en uppenbar skaderisk som kunde kostat oss massor i tabellen. 

* Moral i truppen och i Bajenland. Det är faktiskt inte bra att åka ut i första omgången. Det tror jag verkligen att vare sig spelarna eller fansen mår bra av just nu. Fanreaktionen är ju rätt uppenbar och att döma av Loves omklädningsrumsrapport, togs det inte vidare bra bland spelarna heller. 

Och då blir jag litet kritisk och tänker: 

* Varför i helvete lirade vi inte med bästa laget från start? Är det någonting vi inte känner till som ligger och hotar på nästanskadelistan? 

* Vi har ett par spelare som verkligen saknar vinnarskalle som trots detta fick vara med och starta igår. Jag vill inte hänga ut någon, men alla som suttit på läktaren på senaste tiden vet vilka det är. 

* När det gäller straffläggningen vet vi att vi har några unga spelare som har det tufft med publiktryck och pressade situationer. Jag kan inte se något skäl att ha dem bland straffläggarna. 

 

Och min slutsats kan därför, tills ytterligare fakta kommer i dagen kring Adelstam & Guldborgs form, för att nu nämna ett exempel, inte bli annat än att lagledningen tyvärr gamblade bort våra cupchanser igår. Det är osmakligt och sänker mitt förtroende för firma Berhalter & Banda när det gäller laguttagning och coachning. 

Men det är som vanligt. Det finns faktiskt bara en sak att göra just nu och det är att a) lära sig någonting av misstaget b) gå vidare och maxa insatsen mot Landskrona på tisdag. 

Det har för övrigt hänt litet roliga saker som gör att det blir en glad överraskning i halvtid. (Nej, det är ingen ny spelare som jag har korn på, bara en liiiten men trevlig leverans av utställda löften!) Kom till Söderstadion så får du se. 

Avslutningsvis vill jag be dig, käre Bajare om en tjänst. Min debutroman (huvudpersonen i den är för övrigt Söderbo och assisterande knattetränare i Bajen) EN JAGAD MAN är just nu med i en tävling om att bli ljudbok. Omröstningen går nu in i den avgörande fasen. Gå in på den här länken och klicka på/rösta på EN JAGAD MAN och du skall ha min eviga tacksamhet. 

 
Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

