Och för övrigt….

Kan man bara konstatera att

1.  Den som inte har Facebook missar mycket. Till exempel inbjudningar till events, uppdateringar av vad folk håller på med och så vidare. Att inte ha Facebook är just nu liktydigt med att dels inte stå i telefonkatalogen, dels aldrig gå till pumpen mitt i byn för att höra vad som händer i  närområdet.  Jag respekterar alla livsval, men en modern människa med karriär mitt i storstaden som väljer bort uppenbara, lättadministrerade kommunikationsmöjligheter ådrar sig mitt tvivel, litet sådär allmänt.

2. Alla som säger någonting ont om storsatsningen ”The Expendables 2” är avundsjuka på den del av mänskligheten som kan roas av uppenbara, förutsägbara explosiva humorfilmer. Jag har väldigt svårt att se att NÅGONTING i actionfilmväg skall kunna överträffa den känsla jag och Young Master hade när vi lämnade bion strax före midnatt igår. Jag tackar mamma, pappa och han däruppe för att jag fick födas lättroad.

3. Nattliga debatter på Bajenforum kan spåra ur hur mycket som helst. Man måste älska blandningen av rätt fiffig retorik, rallarsvängar, konspirationsteorier, offentlig debatt och klubbhjärta oavsett åsikt som lanseras där. Men jag undrar verkligen varför en före detta anställd, eller någon som utger sig för att vara honom, går ut på ett fan-forum vid midnatt dagen före någon slags bröllopsjubileumsresa och häver ur sig ”sanningar”. Om han är han, MÅSTE det finnas väsentligt bättre forum för kritiken.  Jag hade förväntat mig att det förr eller senare skulle börja storma kring klubben/ledningen/styrelsen igen, men vid midnatt med ett femtiotal åskådare och innan vår nye VD – vars åsikter framkom ganska tydligt i debatten – hunnit UTRÄTTA någonting? En viktig debatt är det. Och den skall föras löpande. Men tills vidare, alla seriösa ledningar har rätt till en utredningsperiod och en sätta i verketperiod, tänker jag begränsa mitt deltagande i bajendebatter till diskussioner kring det som händer på planen och kring truppen.

 

4.  Läser i SvD om att Moderaterna vill begränsa antagningen till estetiska linjer. Man skall vara mycket duktig när man som femtonåring söker in till olika linjer, annars får man allt välja vanlig skolgång.  Som vanligt när det gäller politiker, finns det någonstans en tanke där. Men problemet är att det parti som mest av alla låtsas företräda valfrihet för friska välbeställda människor med ambition skjuter sig i foten big time. Estetisk kapacitet utvecklas inte linjärt. Som nära observatör av två superesteter ser jag hur förmåga, lust och kapacitet går i nästan slumpartade steg fram och åter. Tjejen med toppbetyg på Naturvetarprogrammet som sadlar om efter tvåan, börjar träna ordentligt och kommer in på en av Europas mest eftertaktade musikalutbildningar efter gymnasiet. Hade hon kommit in på en avancerad danslinje med höga krav efter nian? Förmodligen. Men inte självklart. Killen som var Sverigeklass på sitt instrument, försörjde sig helt själv på musik sommaren efter nian,  men fick kreativiteten släckt på musikgymnasiet och nu väljer en teoretisk linje i stället. I det fallet skulle det nog vara på sin plats att ställa krav på utbildningen i stället.  Eller helt enkelt hålla klåfingriga politiker borta från ett system som folk försöker anpassa sig till.

Categories: Uncategorized

Inläggsnavigering

Kommentarer inaktiverade.

Blogga med WordPress.com.

